Students graduate of the degree course in Natural Sciences and Mathematics and the exercise of teaching profession: findings and implications for basic education
DOI:
https://doi.org/10.36560/1312020923Palavras-chave:
Teaching, Basic education, Professional performance, Teacher trainingResumo
In the article we seek to address questions regarding the interest of graduates of a degree course in Natural Sciences and Mathematics in relation to the teaching career in basic education. The course enables its graduates to work in the subjects Science and Mathematics in the final years of elementary school and Mathematics, Physics and Chemistry in high school. Our intention is to identify and reflect on the perceptions of these graduates about teaching, highlighting with this inherent aspects to the exercise of this profession in basic education. From the application of questionnaires to graduates of this course, we produced data regarding their performance in basic education, which enabled us to reflect on the national scenario in relation to the exercise of this profession. We could observe that the majority of the students participating in the research are not working in basic education and that the current scenario of devaluation of the teaching career exerts a significant influence in the decision making process of choosing or not the teacher profession for professional performance after graduation.
Referências
ARAÚJO, Renato santos; VIANNA, Deise Miranda. A carência de professores de Ciências e Matemática na Educação Básica e a ampliação das vagas no ensino superior. Ciência & Educação, v. 17, n. 4, p. 807-822, 2011.
DINIZ-PEREIRA, Júlio EmÃlio. O ovo ou a galinha: a crise da profissão docente e a aparente falta de perspectiva para a educação brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, BrasÃlia, v. 92, n 230, p. 34-51, jan./abr. 2011.
GATTI, Bernardete et al. Atratividade da carreira docente no Brasil. Fundação Victor Civita. Estudos e Pesquisas Educacionais. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009.
MASSON, Gisele. Requisitos Essenciais para a Atratividade e a Permanência na Carreira Docente. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 140, p. 849-864, jul.-set., 2017.
PINTO, José Marcelino de Rezende. O que explica a falta de professores nas escolas brasileiras? Jornal de PolÃticas Educacionais, n. 15, Jan./jun. 2014.
TREVISAN, Eberson Paulo; MELLO, Irene Cristina de. A formação de professores no ensino de Ciências e Matemática: Perspectivas e desafios. REP’s – Revista Eventos Pedagógicos. Sinop, v. 8, n. 1 (21. ed.), p. 574-581, Jan/jun. 2017.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
A revista se reserva o direito de fazer alterações nas regras originais, na ortografia e na ordem gramatical, a fim de manter o idioma de culto padrão, respeitando, no entanto, o estilo dos autores. Os artigos publicados são de propriedade da revista Scientific Electronic Archives, tornando-se sua reimpressão total ou parcial, sujeitos à autorização expressa da direção da revista. A fonte original da publicação deve ser mantida. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões expressas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
The journal reserves the right to make changes to the original rules, spelling and grammatical order, in order to keep the language of worship default, respecting, however, the style of the authors. Articles published are the property of Scientific Electronic Archives magazine, becoming its total or partial reprint, subject to the express authorization of the direction of the journal. The original source of publication should be retained. The originals will not be returned to the authors. Opinions expressed by authors of articles are solely your responsibility.
This journal uses the License Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.