Intervention in Sete Lagoas about the Cerrado biome

Autores

  • T. S. Lopes Universidade Federal de São João del Rei
  • J. S. Dias Universidade Federal de São João Del Rei
  • V. R. B. Santos Universidade Federal de São João Del Rei
  • C. P. O. F. Melo Universidade Federal de São João Del Rei
  • A. G. Souza Universidade Federal de São João Del Rei
  • E. M. Garcia Universidade Federal de São João Del Rei
  • H. A. Taroco Universidade Federal de São João Del Rei
  • J. O. F. Melo Universidade Federal de São João Del Rei

DOI:

https://doi.org/10.36560/13420201041

Palavras-chave:

Cerrado, Fruit Species, Environmental education, Extension

Resumo

The Cerrado biome, predominant in the region of Sete Lagoas is marked by fruit species of the local flora, such as: Araticum, Cagaita, Jatobá, Mangaba, Pequi, among others that are not always known by the community. Environmental education is an important tool for awareness and preservation of the local biome. The extension program aims to bring the community knowledge of the biome and the typical fruit species of the region that are not known and recognized. Inducing a new look and expanding knowledge among students in order to highlight the biome and its characteristics in a playful and didactic way. The program was successful in interventions and achieved satisfactory results in relation to students' perception of classroom work, extolling the biome in which they live, generating new multipliers. The work done in an interdisciplinary way achieved an increase in the percentage of correct answers compared to the numbers obtained before the interventions.

Biografia do Autor

T. S. Lopes, Universidade Federal de São João del Rei

Docente do Departamento de Ciências Básicas do campus  Sete Lagoas da UFSJ. Ãrea de atuação análise ambienta, fitoquímica e síntese de heterociclos.

J. S. Dias, Universidade Federal de São João Del Rei

Discente do curso de Engenharia de Alimentos da Universidade Federal de São João Del Rei

V. R. B. Santos, Universidade Federal de São João Del Rei

Discente do curso Interdisciplinar em Biossistemas da Universidade Federal de São João Del Rei

C. P. O. F. Melo, Universidade Federal de São João Del Rei

Tecnica de nível superior da Universidade Federal de São João Del Rei

A. G. Souza, Universidade Federal de São João Del Rei

Docente da Universidade Federal de São João Del Rei

E. M. Garcia, Universidade Federal de São João Del Rei

Docente da Universidade Federal de São João Del Rei

H. A. Taroco, Universidade Federal de São João Del Rei

Docente da Universidade Federal de São João Del Rei

J. O. F. Melo, Universidade Federal de São João Del Rei

Docente da Universidade Federal de São João Del Rei

Referências

CARDOSO, E. L. et al. Qualidade química e física do solo sob vegetação arbórea nativa e pastagens no Pantanal Sul-Mato-Grossense. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 35, n. 02, p. 613-622, 2011.

CRUZ, Temile Santana da et al. PERCEPÇÃO DOS ALUNOS DO ENSINO MÉDIO SOBRE AS ESPÉCIES ARBÓREAS DO BIOMA CERRADO NAS ESCOLAS ESTADUAIS DA CIDADE DE BARREIRAS – BA. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, [s.l.], v. 7, n. 1, p.580-595, 19 fev. 2018. Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL. http://dx.doi.org/10.19177/rgsa.v7e12018580-595.

GUEDES, Mayara Neves Santos et al. MINERALS AND PHENOLIC COMPOUNDS OF CAGAITA FRUITS AT DIFFERENT MATURATION STAGES (Eugenia dysenterica). Revista Brasileira de Fruticultura, [s.l.], v. 39, n. 1, p.1034-1044, 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0100-29452017360.

KINDEL, E. A. I.; SILVA, F. W. da; SAMMARCO; Y. M. Educação ambiental vários olhares e várias práticas. Porto Alegre: Editora Mediação, 2006. p. 107

Maffei, F.; Ubaid, F. K. e Jim, J. Anurofauna em área de Cerrado aberto no município de Borebi, estado de São Paulo, Sudeste do Brasil. Biota Neotrop. Abr/Jun 2011 vol. 11, no. 2 http://www.biotaneotropica.org.br/v11n2/pt/abstract?article+bn04011022011 ISSN 1676-0603.

Maracahipes, L.; Lenza, E.; Marimon, B.S.; Oliveira, E.A.; Pinto, J.R.R. & Marimon Junior, B.H. 2011. Estrutura e composição florística da vegetação lenhosa em cerrado rupestre na transição Cerrado-Floresta Amazônica, Mato Grosso, Brasil. Biota Neotropica 11: 133-141.

RODRIGUES, D. B. et al. Preservation of the Cerrado produces fruits: fruit of the cerrado project in the microregion of Sete Lagoas, Minas Gerais. Scientific Electronic Archives, [s.l.], v. 10, n. 4, p.40-44, 11 ago. 2017. Scientific Electronic Archives.

RODRIGUES, D. B.; COSTA, L. T.; MELO, C. P. O. F.; SOUZA, A. G.; GARCIA, E. M.; TAROCO, H. A.; MELO, J. O. F. Analysis of project about Cerrado fruits developed with students from two public schools. Scientific Eletronic Archives.v. 9: 3, 2016

SILVA, E. A.; OLIVEIRA, C. A. M.; CUNHA, R. R. C. A.; SOARES, R. V. S.; TEIXEIRA, V. D.; GUENTHER, M. Educação Ambiental Voltada Para A Reutilização E Reciclagem Dos Resíduos Sólidos No Ambiente Escolar: Um Estudo De Caso No Ensino Fundamental Em Recife (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.9, n. 2, p. 412-423, 2014.

UNESCO. Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005

Downloads

Publicado

2020-03-31

Como Citar

Lopes, T. S., Dias, J. S., Santos, V. R. B., Melo, C. P. O. F., Souza, A. G., Garcia, E. M., Taroco, H. A., & Melo, J. O. F. (2020). Intervention in Sete Lagoas about the Cerrado biome. Scientific Electronic Archives, 13(4), 71–75. https://doi.org/10.36560/13420201041

Edição

Seção

Educação/Ensino

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

<< < 1 2