Professional perspective of the labor Market by trained stdents and motivational factors ins the evasion of graduates from the agronomy course in Nova Xavantina

Autores

  • M. L. M. Souza
  • A. C. Oliveira
  • B. E. A. Silva
  • N. G. Rossi
  • V. L. Silva UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS-UEG MESTRANDO DESENVOLVIMENTO RURAL E SUSTENTÁVEL-SÃO LUÍS DE MONTES BELOS-GO

DOI:

https://doi.org/10.36560/131220201139

Palavras-chave:

abandonment, professional career, higher education, choice of course

Resumo

The University causes changes in the lifestyles of academics, during graduation and after graduation. Many do not work in the area that was graduated and some even do not finish college, today it is a reality observed in all higher education courses and some cases intensified due to the size of the hours and other peculiarities. In view of this premise, we sought to identify the influence of the dynamics of the Agronomic Engineering Course at the State University of Mato Grosso, New Xavantina campus on why students drop out of college, and feedback from those who have already graduated. Evaluate the professional perspective of the labor market by trained students. To observe the motivational factors in the avoidance of graduates in the course of agronomy. Analyze the trajectories of professional development throughout the university experience that lead to different expectations and ways of preparing for the job market. A questionnaire was applied through innovative teaching approaches using Web 2.0 tools, in particular Google Docs, "forms". The questionnaire link was provided by email, SMS, Facebook, Instagran and WhatsApp to the target audience. It is concluded that the evasion in the University of Mato Grosso State Nova Xavantina campus occurred for three reasons: the agronomy course was the second choice of the academic, and the lack of knowledge of the course and support of family members. Based on the perspectives of post-graduates, one can conclude that: (1) the greatest difficulty was to obtain employment, (2) about 81% are working in their training area, (3) the agronomy course was the first option of the trained students, that is, they began the course aware of the difficulties, and yet they persevered and concluded the course.

Biografia do Autor

V. L. Silva, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS-UEG MESTRANDO DESENVOLVIMENTO RURAL E SUSTENTÁVEL-SÃO LUÍS DE MONTES BELOS-GO

Graduada em Agronomia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Campus de Nova Xavantina-MT (2014). Pós-Graduada em Fertilidade do Solo e Nutrição de Plantas, União Educacional de Brasília em parceria com CPEX MT, UNEB-DF, (2014). Pós-Graduando em Agroecologia (2017/2018) - Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT), Barra do Garças. ATUALMENTE MESTRANDA EM DESENVOLVIMENTO RURAL E SUSTENTÃVEL-UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÃS, SÃO LUÃS DE MONTES BELOS-GO.

Referências

ALCHIERI, C. J.; NASCIMENTO, C. G. E.; PEREIRA, M. A. K. A.; LIMA, N. R. J.; Percepção do acadêmico de enfermagem sobre o seu processo de saúde/doença durante a graduação. Universidade do Rio Grande do Norte, Brasil. Revista Saúde & Transformação Social, Florianópolis. vol.4 no.4, 2013.

BENCINI, Roberta. Educação não tem cor. Revista Nova Escola. São Paulo, ano XIX, nº

, nov. 2004, pp. 46-53.

CARVALHO. M.; TAFNER. P. Ensino Superior Brasileiro: a evasão dos alunos e a relação entre formação e profissão. 30º ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS. p. 1-30. 2006.

FERNANDES, M. R. Mudança e inovação na pós-modernidade: perspectiva curriculares.

Porto: Porto Ed, 2000.

FIGUEIREDO, N. G. S.; SALLES, D. M. R. Educação Profissional e evasão escolar em contexto: motivos e reflexões. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 25, n. 95, p. 356-392, 2017.

GONÇALVES, B. O. J. A gestão Universitária e a Evasão no curso de Graduação em Engenharia de Aquicultura da Universidade federal de Santa Catarina. 2016. 109. Pós-Graduação em Administração. Mestrado Profissional. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 109Pp. 2016.

GONÇALVES, E. L.; Evasão no Ensino Universitário: A Escola médica em questão. Documento de Trabalho. Núcleo de Pesquisa no Ensino Superior. São Paulo. Faculdade de Medicina na Universidade de São Paulo. p. 3. 1997.

HUTZ. S. C.; BARDAGI. P. M. Apoio parental percebido no contexto da escolha inicial e da evasão de curso universitário. Revista brasileira de orientação profissional. vol.9, n.2, p. 31-44. 2008.

IGUE, A. E.; BARIANI, D. C. I.; MILANESI, B. V. P.; Vivência acadêmica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. Revista de Psicologia - USF. Vol.13. Campinas, p. 155-164. 2008. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Brasil.

INEP. Ministério da Educação/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Superior 2015 [internet]. Brasília, DF: Ministério da Educação/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira; 2015.

KANTORSKI, Z. G.; FLORES, G. E.; HOFFMANN, L. I.; SCHMITT, A. J.; BARBOSA, P. F.; Predição da Evasão em Cursos de Graduação em Instituições Públicas. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2016. Santa Maria. Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. p. 906-915. 2016.

LEITE, R. W.; ANDREATTA, F. M. K.; DURÃES, B. R.; COZZA, P. F. H.; CRUCES, V. V. A. Analise das expectativas do psicólogo recém-formado. Brasil. Encontro: revista de psicologia. v. 14, n. 21, p. 105-125, 2011.

LOBO, L. R; FILHO, S; MOTEJUNAS, R. P.; HIPÓLITO, O.; LOBO, M. C. B. M. A evasão no ensino superior, Brasil. Caderno de Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007.

MAGALHÃES, M. O.; LASSANCE, M. C. P.; GOMES, W. B. Escolha vocacional em adolescentes. 1998. p. 161-195. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS.

MELO, S. L. L.; LASSANCE, M. C. P.; SOARES, D. H. P. A orientação profissional no contexto da educação e trabalho. Revista Brasileira de Orientação Profissional. vol. 5. n. 2. p. 31-52. 2004.

PACHANE, G. G. A universidade vivida: a experiência universitária e sua contribuição ao desenvolvimento pessoal a partir da percepção do aluno. p. 22. 1998. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. p. 1-213. 1998.

PIMENTEL, R. G; E agora José? Jovens psicólogos recém-graduados no processo de inserção no mercado de trabalho na região da Grande Florianópolis. p. 11-14. 2007. Dissertação (Mestrado em psicologia) Centro de filosofia e Ciências humanas da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. p. 1-96. 2007.

PASCARELLA, E. T., ; TERENZINI, E. T. How college affects students: A third decade of research. (Vol. 2). San Francisco: Jossey-Bass. 2005.

RIBEIRO, P. A. A.; FREITAS, M. F. J.; MONTEIRO, S. F. C.; Estresse no cotidiano acadêmico: O olhar dos alunos de enfermagem da Universidade Federal do Piauí, Brasil. Revista de Enfermagem. Piauí, p. 66-72, 2007.

RISTOFF, D. Universidade em foco: reflexões sobre educação superior. Florianópolis. 1999. p. 62. Editora Insular. Livro.

ROCHA-PINTO, S. R; PEREIRA, S. C.; COUTINHO, C. T. M; JOHANN, L. S. Revista Dimensões funcionais da gestão de pessoas. Editora FGV: Rio de Janeiro, 9 eds 2007. Livro. p. 1-96.

RODRIGUES, C. L. Rituais na Universidade: uma etnografia na Unicamp. Campinas, SP. Livro. p. 266. 1997. Coleção Campiniana. ed. 15. Universidade Estadual de Campinas.

SBARDELINI, E. T. B. A reopção de curso na Universidade Federal do Paraná. Tese de Doutorado não-publicada, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto. 1997.

SCHLEICH, A. L. R. Integração a educação superior e satisfação acadêmica de estudantes ingressantes e concluintes: um estudo sobre relações. 2006. 172p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.

TEIXEIRA, P. A. M.; GOMES, B. W.; Estou me formando... e agora? Reflexões e perspectivas de jovens formandos universitários, Brasil. Revista Brasileira de Orientação Profissional: São Paulo. v.5 n.1. p. 1-16. 2004.

TEIXEIRA, P. A. M; DIAS, G. C. A.; WOTTIRICH, H. S.; OLIVEIRA, M. A. Adaptação em jovens calouros. Brasil. Associação Brasileira de Psicologia e Escolar e Educacional. v.12, n. 1. p. 183-202, 2008.

VELOSO, T. C. M. A.; ALMEIDA, E. P. Evasão nos Cursos de Graduação da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário de Cuiabá: Um Processo de Exclusão. Série-Estudos – Periódico do Mestrado em Educação da UCDB, n. 13, p. 133-148, 2002.

Downloads

Publicado

2020-11-30

Como Citar

Souza, M. L. M., Oliveira, A. C., Silva, B. E. A., Rossi, N. G., & Silva, V. L. (2020). Professional perspective of the labor Market by trained stdents and motivational factors ins the evasion of graduates from the agronomy course in Nova Xavantina. Scientific Electronic Archives, 13(12), 73–80. https://doi.org/10.36560/131220201139

Edição

Seção

Educação/Ensino

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

<< < 1 2