Organic chemistry manuscript in pandemic times

Autores

  • Henrique de Oliveira Prata Mendonça Universidade Federal de São João Del Rei
  • Ana Carolina do Carmo Mazzinghy Universidade Federal de São João Del Rei
  • Carla Mariele Silva Ribeiro Universidade Federal de São João Del Rei
  • Edivam Fonseca Silva Azevedo HSM University (Grupo Una)
  • Amauri Geral de Souza Universidade Federal de São João Del Rei
  • Éric Marsalha Garcia Universidade Federal de São João Del Rei
  • Hosane Aparecida Taroco Universidade Federal de São João Del Rei
  • Luisa Del Carmen Barrett Reina Universidade Federal de Mato Grosso
  • Julio Onesio Ferreira Melo Universidade Federal de São João del Rei

DOI:

https://doi.org/10.36560/151220221628

Palavras-chave:

evasion and retention, remote teaching, emergency remote teaching, organic chmistry

Resumo

In the 1990s and 2000s, several countries underwent important and significant changes in their universities. Likewise, in Brazil, due to the implementation of several government programs, there was an expansion of higher education and made possible a greater access to graduation. At the beginning of 2020, the world was threatened by COVID-19, several restrictive measures were implemented by government and private entities to contain the spread of the disease. In this way, Brazilian educational institutions were forced to temporarily suspend their in-person activities in order to promote social distancing. They soon found themselves in the challenge of implementing teaching methodological changes to continue the activities, in an emergency and remote way, since the outbreak of the disease did not stop within months and there was no prediction of when it would occur. This study aims to evaluate the performance of students at the Federal University of São João del-Rei at the Sete Lagoas campus in the discipline of Organic Chemistry, in the Food Engineering, Agronomic Engineering, Forestry Engineering and Interdisciplinary Biosystems courses in the two semesters of 2018 with 223 students and during the two semesters of the first year of emergency remote teaching (2020) with 337 students, drawing a parallel between them in order to raise the impacts of remote teaching for the discipline of Organic Chemistry.

Biografia do Autor

Julio Onesio Ferreira Melo, Universidade Federal de São João del Rei

Docente do Departamento de Ciências Básicas do campus  Sete Lagoas da UFSJ. Ãrea de atuação análise ambienta, fitoquímica e síntese de heterociclos.

Referências

BERNHEIM, C. T., CHAUI, M. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento. Série Documentos Ocasionais de Fórum da UNESCO, p. 44, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Gerais do Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais- REUNI, 2007. .

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, Brasília: MEC/SEMTEC, vol. 2, p. 135, 2006. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf

CAMPANELLA, S. C. & SEIXAS SARDINHA, L. F., O efeito da COVID-19 na estratégia de uma instituição de ensino superior: estudo caso. Revista de Economia, Empresas e Empreendedores na CPLP, [S. l.], vol. 7, n. 1, p. 028–051, 2021. https://doi.org/10.29073/e3.v7i1.357

COQUEIRO, N. P. d. S. & SOUZA, E. C. A educação a distância (EAD) e o ensino remoto emergencial (ERE) em tempos de pandemia da Covid-19. Brazilian Journal of Development, vol. 7, n.7, p.66061-66075, 2021. 10.34117/bjdv7n7-060

COSTA, L. T., MELO, C. P. O. F; RODRIGUES, D. B.; SOUZA, A. G.; GARCIA, E. M.; TAROCO, H. A.; MELO, J. O. F. Mentoring Program in Organic Chemistry Discipline at Agricultural Science Courses from Federal University of São João del-Rei - Campus Sete Lagoas. Rev. Virtual Quim., vol. 9, p. 689-698, 2017.

GARCIA, J. Avaliação e aprendizagem na educação superior. Estudos em Avaliação Educacional, vol. 20, p. 40, 2009. https://doi.org/10.18222/eae204320092045

GUSSO, H. L., ARCHER, A. B., SAHÃO, F. T., LUCA, G. G., HENKLAIN, M. H. d. O., PANOSSO, M. G., BELTRAMELLO, N. K. O., GONÇALVES, V. Q. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educ. Soc., p. 41, 2020. https://doi.org/10.1590/ES.238957

KROMYDAS, T. Repensando o ensino superior e sua relação com as desigualdades sociais: conhecimento passado, estado presente e potencial futuro. Mímuna Palgrave, v. 3, p.1-12, 2017.

JÚNIOR, S. L. S., SOUZA, P. F. C., LORDANI, S. F. S., MIKUSKA, M. I. S. Ensino Remoto Emergencial em Tempos de Pandemia Covid-19: Um Relato de Experiência na Educação Superior. Revista Valore, vol. 6, p. 1-10, 2021.

LU, R. Genomic characterisation and epidemiology of 2019 novel coronavirus: implications for virus origins and receptor binding. The Lancet, n. 10224, p. 565–574, 2020. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30251-8

MELLO, G. N. D. Cidadania e Competitividade: Desafios Educacionais do Terceiro Milênio. Cadernos de Pesquisa vol. 92, p. 89, 1995.

MORTIMER, E. F., MACHADO, A. H., ROMANELLI, L. I. A proposta curricular de química do estado de Minas Gerais: fundamentos e pressupostos. Química Nova, vol. 23, p. 273, 2000. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422000000200022

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE DECLARA PANDEMIA DE CORONAVÍRUS. Agência Brasil, 2020.

SANTOS, W. L. P., MÓL, G. S., CASTRO, E. N. F., SILVA, G. S., MATSUNAGA, R. T., FARIAS, S. B., SANTOS, S. M. O., DIB, S. M. F. Química e sociedade: Uma experiência de abordagem temática para o desenvolvimento de atitudes e valores. Química Nova na Escola, vol. 11, 2004.

SANTOS, Z. M. M. D. L. Os impactos da pandemia do coronavirus no ensino superior. Anais VII CONEDU - Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, p. 11-14, 2020.

SILVA-FILHO, R. L. L., MOTEJUNAS, P. R., HIPOLITO, O., LOBO, M. B. C. M.; A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, vol. 37, p. 641, 2007.

SOUZA, G. H. S. de., JARDIM, W. S., MARQUES, Y. B., LOPES-JUNIOR, G., SANTOS, A. P. S. dos., LIBERATO, L. de P. Emergency Remote Education (ERE): An empirical study on Educational Capabilities and Teaching Expectations during the COVID-19 Pandemic. Research, Society and Development, [S. l.], n. 1, p. e37510111904, 2021. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/11904.

PSACHAROPOULOS, G., & PATRINOS, H. A. Returns to investment in education: a decennial review of the global literature. Education Economics, v. 26(5), p.445–458, 2018.

TABER, K. S. Conceptual confusion in the chemistry curriculum: exemplifying the problematic nature of representing chemical concepts as target knowledge. Foundations of Chemistry, vol. 22, p.309–334, 2020. https://doi.org/10.1007/s10698-019-09346-3.

WILDER-SMITH, A., FREEDMAN, D. O. Isolation, quarantine, social distancing and community containment: pivotal role for old-style public health measures in the novel coronavirus (2019-nCov) outbreak. Journal of Travel Medicine, n.2, 2020. https://doi.org/10.1093/jtm/taaa020

WILLIAMES, S. N. G., MONTEIRO, E. M., XAVIER, F. C. Desafios e Efeitos do Ensino Remoto Emergencial na Educação Superior Durante a Pandemia de Covid-19: Uma Revisão Sistemática da Literatura. 2020. https://hdl.handle.net/20.500.12083/135

Publicado

2022-11-30

Como Citar

Mendonça, H. de O. P. ., Mazzinghy, . A. C. do C., Ribeiro, C. M. S., Azevedo , E. F. S. ., Souza, A. G. de, Garcia, Éric M., Taroco, H. A., Reina, L. D. C. B. ., & Melo, J. O. F. (2022). Organic chemistry manuscript in pandemic times. Scientific Electronic Archives, 15(12). https://doi.org/10.36560/151220221628

Edição

Seção

Educação/Ensino

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)