Aspects of theory on semiotics representations registers expressed by graduates in mathematics

Autores

  • E. P. Trevisan Universidade Federal de Mato Grosso
  • J. L. M. Freitas Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.36560/832015189

Palavras-chave:

Records of Representation, Situations of teaching, Initial training

Resumo

In this paper, we seek to analyze responses given by a group of graduates in Natural Sciences and Mathematics, specialization in Mathematics (NSM-SM) from the Federal University of Mato Grosso, Campus of Sinop, compared to a set of four episodes adapted by us from what is shown by Maranhão & Igliori (2003), Duval (2009, 2011, 2011b) that deal with situations that may arise in the math educational context and that were analyzed based on Duval's theory on semiotic representation registers. Thus, the initial objective of this paper was to determine whether the interpretation given by scholars to the proposed episodes stand out the explicit or implicit way the elements of Duval's theory on semiotic representation registers. This analysis shows the lack of knowledge from graduating students about this theory, which indicates the need to approach this type of issue in order to improve the training of future teachers.

Referências

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução: Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal : Porto, 1994.

BRANDT, C. F. & MORETTI, M. T. O cenário das pesquisas no campo da educação matemática à luz da Teoria dos registros de representação semiótica. Revista Perspectivas da educação Matemática – UFMS – v. 7 n. 13 p. 22 – 37. 2014

COLOMBO, J. A. A., BUEHRING, R. D., MORETTI, M. T. Registro de representação semiótica, tarefa e análise de dados: articulações em torno do currículo de matemática. REVEMAT V.4.8, p. 90 – 113. 2009

COLOMBO, J. A. A.; FLORES, C. R. & MORETTI M. T. Registros de representação semiótica nas pesquisas brasileiras em Educação Matemática: pontuando tendências. Revista ZETETIKÉ, v. 16, n. 29 – jan./jun. – p. 41 – 72. Campinas SP. 2008.

DUVAL, R. Registro de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão me matemática. In: MACHADO, S. D A. (Org.) Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Ed. Papirus, p. 11 – 33. Campinas, SP, 2003.

DUVAL, R. Semióse e pensamento humano: registro de representação semiótica e aprendizagens intelectuais. Tradução: Lênio F. Ley e Marisa R. A. da Silveira. Editora da Física, São Paulo, SP, 2009.

DUVAL, R. Gráficos e equações: a articulação de dois registros. REVEMAT. V. 6, n.2, p. 96 – 112. Tradução: Méricles Thadeu Moretti. Florianópolis, 2011.

DUVAL, R. Ver e ensinar matemática de outra forma, entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. Organização: Tânia M. M. Campos. Tradução: Marlene Alves dias. Editora PROEM, 1ª Ed. São Paulo, 2011b

DUVAL, R. Registro de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. REVEMAT. V.07, n.2 p. 266 – 297. Tradução: Méricles Thadeu Moretti. Florianópolis, 2012.

DUVAL, R. Quais teorias e métodos para a pesquisa sobre o ensino da matemática? Práxis Educativa, v.7, n. 2 p. 305 – 330. Tradução: Luciana da Costa. Ponta Grossa, PR, 2012b.

FREITAS, J. L. M. & RESENDE, v. Entrevista: Raymond Duval e a Teoria dos registros de representação semiótica. Revista Paranaense de Educação Matemática RPEM, Campo Mourão, PR. V2, n.3, p. 10-34, jul-dez, 2013.

MARANHÃO, M. C. S. A, IGLIORI, S. B. C. Registro de representação e os números racionais. In: MACHADO, S. D A. (Org.) Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Ed. Papirus, p. 57 – 70. Campinas, SP, 2003.

Downloads

Publicado

2015-03-11

Como Citar

Trevisan, E. P., & Freitas, J. L. M. (2015). Aspects of theory on semiotics representations registers expressed by graduates in mathematics. Scientific Electronic Archives, 8(3), 45–52. https://doi.org/10.36560/832015189

Edição

Seção

Educação/Ensino