Korfball at school: a proposal for pedagogical practices in a graduation course of physical education

Autores

  • J. A. Paixão Universidade Federal de Viçosa, MG

DOI:

https://doi.org/10.36560/1052017363

Palavras-chave:

Pedagogical practice, Physical Education, school, korfball

Resumo

This article aims to report a proposal of educational practices experienced by students of the graduation course of Physical Education, linked to the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência of the Federal University of Viçosa, in a public school in Viçosa, MG. In addition to the joint theory and practice, the collective planning adopted by the working group, led numerous possibilities in the development of educational and pedagogical aspects of content korfball at school. Above all, it is an experience that provided an opportunity to expand the academic comprehensive outlook of the teaching activity through analysis, discussion, action and reflection grounded in the field of Didactic and Methodology of Teaching Physical Education

Biografia do Autor

J. A. Paixão, Universidade Federal de Viçosa, MG

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação (em andamento). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto na linha de pesquisa "Instituição escolar, formação e profissão docente". Coordena o Subprojeto Educação Física do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência, PIBID-UFV. Coordena o Laboratório de Estudos Pedagógicos em Educação Física (LEPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG.

Referências

BORGES, C. A formação dos docentes de educação física. In: BORGES, C.; DESBIENS, J. F. (Orgs.). Saber, formar e intervir para uma educação física em mudança. Campinas: Autores Associados, 2005.

CANDAU, V. M. Rumo a uma nova didática. 21ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

CAHUE, F.L.C. A abordagem do corfebol no âmbito do ensino formal e no treinamento desportivo. Anais do FIESLA, Fórum Internacional de Esporte e Lazer. Rio de Janeiro, 2006.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes médicas, 1997. p. 157-163.

GUARNIERI, M. R. Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. 2a ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.

GRAÇA, A. Conhecimento do professor de educação física. In: Bento, J. O.; R. Garcia, R.; Graça, A. (orgs). Contextos da pedagogia do desporto. Lisboa: Livros Horizontes, p. 166-251, 1999.

HUBERMAN, M. Ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.) Vida de professores. Porto/Portugal: Porto Editora, 2007, p.31-61.

MELLO, A. S.; SCHNEIDER, O.; SANTOS, W.; VOTRE, S. J.; FERREIRA NETO, A. Educação física e esporte: reflexões e ações contemporâneas. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 02, p. 175-193, abr/jun de 2011.

MILLEN NETO, A. R. FERREIRA, A. C.; SOARES, A. J. G. Políticas de esporte escolar e a construção social do currículo de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v.17 n. 3, p. 416-423, jul./set. 2011.

MONTEIRO, A. M. F. C. Professores: entre saberes e práticas. Educação & Sociedade, Campinas, SP, 22 (74), 2001. Disponível em:< http://www.scielo.br/scielo>. Acesso em: 10 jan. 2016.

PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3a. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SOARES, C. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.

VAGO, T. M. Educação Física na Escola: para enriquecer a experiência da infância e da juventude. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

ZEICHNER, K. M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como elas afetam vários países do mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

Downloads

Publicado

2017-10-02

Como Citar

Paixão, J. A. (2017). Korfball at school: a proposal for pedagogical practices in a graduation course of physical education. Scientific Electronic Archives, 10(5), 96–103. https://doi.org/10.36560/1052017363

Edição

Seção

Educação/Ensino