Resumo
Sexually transmitted infections (STI) in adolescents have increased even with access to information. The promotion of adolescents' health depends on the articulated action of the social sectors, with the educational sector fundamental to achieving a positive result. Brazilian studies have shown that STI are among the main diseases related to public health. Thus, there is a need for actions to promote and prevent these diseases among adolescents. Alternative tools such as playful and technological games have influenced teenagers between 12 and 17 years old. The aim of this study was to report the use of strategies aimed at adolescents performed in learning dynamics at a public school in the Federal District. The conceptual strategy was based on Charles Maguerez's Arc Model, which focuses on active methodologies. At the end of the activities, there was a perception of a positive result in the teaching-learning process. It was also possible to identify different behavior patterns, such as indiscipline, lack of interest and conflict between social relationships. The experience of the extension workers allowed a favorable exchange of experiences among the adolescents, as it demonstrated that the recreational means resulted in a greater interest in the prevention of STI.
Referências
- BARBIERI, C. Educação: GDF turbina salário de diretores e anuncia nova gratificação. 2019. Available from: https://www.metropoles.com/distrito-federal/politica-df/educacao-gdf-turbina-salario-de-diretores-e-anuncia-nova-gratificacao. Access on 05 mar. 2020.
- BARBOSA, S. M. et al. Jogo educativo como estratégia de educação em saúde para adolescentes na prevenção às DST/AIDS. Available from: <https://www.revistas.ufg.br/fen/article/view/6710/6951>. Access on 29 nov. 2019.
- BRASIL. Boletim epidemiológico de HIV e AIDS: Secretaria de Vigilância em Saúde. BrasÃlia: Ministério da Saúde. 2019. Available from: < file:///C:/Users/natha_000/Downloads/boletim_ist_aids_2019_especial_versao_web.pdf >. Access on 30 nov. 2019.
- BRASIL. Boletim epidemiológico de sÃfilis: Secretaria de Vigilância em Saúde. BrasÃlia: Ministério da Saúde. 2019. Available from: file:///C:/Users/natha_000/Downloads/boletim_sifilis_2019_internet.pdf. Access on 30 nov. 2019.
- BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e EstatÃstica - IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. 2015. Ministério do Planejamneto, Desenvolvimento e Gestão. Available from: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97870.pdf. Access on 30 nov. 2019.
- BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, BrasÃlia, DF, 16 jul. 1990. Available from: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266>. Access on 01 dez. 2019.
- BRASIL. Marco teórico e referencial: saúde sexual e reprodutiva de adolescentes e jovens. BrasÃlia: Ministério da Saúde; 2006.
- BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Secretaria de Atenção à Saúde. Diretrizes Nacionais para a Atenção Integral à Saúde de Adolescentes e Jovens na Promoção, Proteção e Recuperação da Saúde. BrasÃlia: MS; 2010. Available from: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_nacionais_atencao_saude_adolescentes_jovens_promocao_saude.pdf>.Access on 01 de dezembro de 2019.
- BRASIL. Ministério da Saúde. (Org.). Protocolo ClÃnico e Diretrizes Terapêuticas (PCDT): Atenção Integral à s Pessoas com Infecções Sexualmente TransmissÃveis (IST). 2. ed. Distrito Federal: Ministério da Saúde, 2015. 122 p. Available from: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/protocolo_clinico_diretrizes_terapeutica_atencao_integral_pessoas_infeccoes_sexualmente_transmissiveis.pdf>Access on 30 nov. 2019.
- BRASIL. Ministério da Saúde. PolÃtica Nacional de Humanização. 1ª edição, BrasÃlia, DF, 2013. Available from: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_humanizacao_pnh_folheto.pdf>. Access on 01 dez. 2019.
- BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Ações para Saúde de Adolescentes e Jovens. BrasÃlia: MS; 2013. Available from: . Access on 01 de dezembro de 2019.
- BRASIL. Ministério da Saúde. PolÃtica Nacional de Promoção da Saúde, 2010. Available from:<http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude_3ed.pdf> Access on 01 dez. 2019.
- BRASIL. Ministério da Saúde: Infecções Sexualmente TransmissÃveis (IST): o que são, quais são e como prevenir. Available from: <http://saude.gov.br/saude-de-a-z/infeccoes-sexualmente-transmissiveis-ist>. 2019. Access on 29 nov. 2019.
- BRASIL. Proteger e Cuidar da Saúde de Adolescentes na Atenção Básica. 2. ed. BrasÃlia: Ministério da Saúde, 2018. 235 p. Available from: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/proteger_cuidar_adolescentes_atencao_basica_2ed.pdf>. Access on 30 nov. 2019.
- DE OLIVEIRA SANTOS, J. V. et al. Análise prototÃpica das representações sociais sobre as infecções sexualmente transmissÃveis entre adolescentes. Available from: . Access on 01 nov. 2019.
- FORTUNA, D.; MOURA, F. O. MEC divulga dados do Censo Escolar da educação básica. 2018. Available from:<https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/euestudante/ensino_educacaobasica/2018/01/31/ensino_educacaobasica_interna,656887/mecdivulga-pesquisa-sobre-censo-escolar-da-educacao-basica.shtml>. Access on: 01 dez. 2019.
- FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 18 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
- MARTINS, A. S.; HORTA, N. C.; CASTRO, M. C. G. Promoção da Saúde do Adolescente em Ambiente Escolar. Revista de Aps, [s.l.], p.112-116, 25 jul. 2013. Available from: Access on: 01 dez. 2019.
- NERY, J. A. C. et al. Infecções sexualmente transmissÃveis na adolescência. 2015. Available from:<http://residenciapediatrica.com.br/detalhes/170/infeccoes-sexualmente-transmissiveis-na adolescencia>. Access on: 30 nov. 2019.
- PEREIRA, A. L. F. As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 19, n. 5, p. 1527-1534, Oct. 2003. Available from: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2003000500031&lng=en&nrm=iso>. Access on 15 Mar. 2020.
- PRADO, M. L. et al. Arco de Charles Maguerez: Refletindo Estratégias de Metodologia Ativa na Formação de Profissionais de Saúde. Rio de Janeiro: Escola Anna Nery, v. 16, n. 1, 01 abril. 2012. Available from:
- <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000100023>. Access on 1 dez. 2019.
- REIBNITZ, K. S.; PRADO, M. L. Inovação e educação em Enfermagem. Florianópolis: Cidade Futura, 244 p. 2006.
- SAMPAIO, J. et al. Ele não quer com camisinha e eu quero me prevenir: Exposição de adolescentes do sexo feminino às DST/aids no semi-árido nordestino. Saúde e Sociedade. São Paulo, p. 1-1. mar. 2011. Available from: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902011000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Access on 30 nov. 2019.
- SANTOS, J. V. O. et al. Análise prototÃpica das representações sociais sobre as infecções sexualmente transmissÃveis entre adolescentes. Psicogente, Barranquilla, v. 22, n. 41, p. 290-307, June 2019. Available from <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372019000100290&lng=en&nrm=iso>. Access on 15 Mar. 2020. http://dx.doi.org/10.17081/psico.22.41.3312.
- SCOPACASA, L. F. et al. Tecnologia educativa como ferramenta para prevenção das DST/AIDS com adolescentes escolares. 2013. Available from: < http://www.abeneventos.com.br/anais_senpe/17senpe/pdf/1491po.pdf>. Access on 13 mar. 2020.
- SOUSA, C. P. et al. Adolescentes: Maior vulnerabilidade às IST/AIDS? 2017. Available from: <http://www.coren-ce.org.br/wp-content/uploads/2019/02/ADOLESCENTES-MAIOR- VULNERABILIDADE-%C3%80S-ISTAIDS.pdf>. Access on 30 nov. 2019.