Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Health Science
Published: 2022-05-31

Use of psychoactive substances by medicine students during the coronavirus pandemic

Centro Universitário da Fundação Assis Gurgacz
Centro Universitário da Fundação Assis Gurgacz
Centro Universitário da Fundação Assis Gurgacz
Centro Universitário da Fundação Assis Gurgacz
Centro Universitário da Fundação Assis Gurgacz
Mental Health, COVID-19, Psychotropic drugs, Student Health

Abstract

Aim: o describe the consumption of psychoactive substances used by medical students during the COVID-19 pandemic. Materials and methods: Descriptive, retrospective study, with a quantitative approach, in medical students enrolled in the clinical cycle of the course of a private university in the west of Paraná. Data collection took place through a virtual questionnaire applied in February and March. Result: 82 students participated and the level of consumption of psychoactive substances consumed was categorized into six levels of consumption: null; very low; low; moderate; tall and very tall. 22% of students were infected with the coronavirus; 56% rated their mental health as excellent and good; there was a 4% increase in very high alcohol consumption; the smoking habit increased by 3% in very high consumption; caffeine consumption increased by 2% to the very high level; the use of anxiolytic medication increased by 6% at the high level and 1% at the very high level; the use of antidepressants increased 5% to the very high level; there was an increase in sleep inducers to 2% in high consumption and 4% in very high consumption; cocaine use was considered very low before social isolation and during social isolation as low consumption. 7% stopped using cannabis during social isolation. Conclusion: There was an increase in the consumption of psychoactive substances at different levels, this increase needs to be monitored in order to monitor and evaluate the effects of their use.

References

  1. ARAUJO, J., OLIVEIRA, A., VILELA, S., WARKENTIN, S., LOPES, C., RAMOS, E. Da emergência de um novo vírus humano à disseminação global de uma nova doença – doença por Coronavírus 2019. 2021; [online] [acesso em 2021 nov 29]. Disponível em: http://asset.youoncdn.com/ab296ab30c207ac641882479782c6c34/a2bfa110be814997bfa9fc20af55b07b.pdf. Acesso em 12. Dez de 2021.
  2. BRASIL. Ministério da justiça (BR). Secretaria Nacional de Políticas sobre Drogas. Prevenção dos problemas relacionados ao uso de drogas: capacitação para conselheiros e lideranças comunitárias. Brasília: MJ. módulo 1, capítulo 3, p. 67-86. 2014.
  3. BRASIL. Ministério da Saúde (BR), Conselho Nacional de Saúde, Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Resolução No 466 de 12 de dezembro de 2012: diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília: MS; 2012.
  4. DUARTE, M.Q., SANTO, M.A.S., LIMA, C.P., GIORDANI, J.P., TRENTINI, C.M. COVID-19 e os impactos na saúde mental: uma amostra do Rio Grande do Sul, Brasil. Ciênc. saúde coletiva. Vol. 25, n. 9, p. 3401-3411. 2020.
  5. MACHADO, C.S., MOURA, T.M., ALMEIDA, R.J. Estudantes de Medicina e as Drogas: Evidências de um Grave Problema. Revista Brasileira de Educação Médica. Vol. 39, n.1, p. 159-167. 2015.
  6. MAIA, B.R., DIAS, P.C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estud. psicol. Vol. 37, p. (e200067). 2020.
  7. MORGAN, H.L., PETRY, A.F., LICKS, P.A.K., BALLESTER, A.O., TEIXEIRA, K.N., DUMITH, S.C. Consumo de estimulantes cerebrais por estudantes de medicina de uma Universidade do extremo Sul do Brasil: revalência, motivação e efeitos percebidos. Revista Brasileira de Educação Médica. Vol. 41, n. 1, p. 102-109, 2017.
  8. PEREIRA, I.S.S.D., MELO, R.A., GURGEL, A.J.P., BARBOSA, A.G.M., ZANATTA, I.C., MELO, S.L.A, et al. Uso de bebidas alcoólicas por estudantes de medicina. Journal Health NPEPS. Vol. 5, n. 1, p. 242-260. 2020.
  9. REGO, R.M., MARQUES, N.A., MONTEIRO, P.C., OLIVEIRA, C.L.B., LINS, N.A.A., CALDAS, C.A.M. O perfil atual do estudante de Medicina e sua repercussão na vivência do curso. Pará Research Medical Journal. Vol. 2, p. e05, 2018.
  10. SOUZA, M.S.P., ALMEIDA, R.L.M.L., AMORIM, A.T., SANTOS, T.A. Uso de antidepressivos e ansiolíticos entre estudantes do curso de farmácia em uma instituição privada e uma pública do interior da Bahia. Research, Society and Development. Vol.10, n. 8, p. e29610817177. 2021.
  11. TEIXEIRA, L.A.C., COSTA, R.A., MATTOS, R.M.P.R., PIMENTEL, D. Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia da coronavirus disease 2019. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. Vol.7, n. 1, p. 21-29. 2021.

How to Cite

Tomé, F. de C. P. ., Tomé, L. de A. ., Oliveira, M. S. R. de ., Tomé, R. L. ., & Cheffer, M. H. . (2022). Use of psychoactive substances by medicine students during the coronavirus pandemic. Scientific Electronic Archives, 15(6). https://doi.org/10.36560/15620221547