Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2022-01-31

Team-based learning as an educational strategy in palliative care in higher education: an experience report

Universidade Federal do Mato Grosso - Câmpus Universitário de Sinop
Universidade Federal de Mato Grosso – Campus Universitário de Sinop
Methodology, Teaching, active learning, palliative care, nursing

Abstract

The present work aims to describe the experience of applying the Team-based Learning (TBL) teaching strategy in a Nursing Undergraduate Course, in addition to sharing the details of the construction of this methodology and its repercussion in the teaching-learning process on the theme Palliative Care. The article published by Bollela and collaborators in 2014 was used as a theoretical-practical framework for the application of TBL. The results obtained with the use of TBL in the teaching of Palliative Care in Higher Education reinforce that the construction of learning is much more effective when the collective knowledge is added, and thus demonstrates the real value of teamwork. In addition, this strategy allowed students to build their own learning, focused on autonomy, reflection, problematization and teamwork, essential principles for assistance in palliative care of excellence.

References

  1. ALMEIDA, M.E.B. Integração de currículo e tecnologias: a emergência de web currículo. Anais do XV Endipe – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
  2. ARANTES, A.C.Q. A morte é um dia que vale a pena viver | Ana Claudia Quintana Arantes | TEDxFMUSP [Internet], 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ep354ZXKBEs
  3. BASEI, A. P. Os processos de ensino e aprendizagem na educação física escolar: possibilidades, necessidades e desafios na construção de um conhecimento crítico e reflexivo. Lecturas, Educación Física y Deportes (Buenos Aires), Vol. 13, n. 122, p. 1, 2008.
  4. BERBEL, N.A.N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface (Botucatu). Vol. 2, n. 2, p. 139-154, 1998.
  5. BOLLELA, V.R., SENGER, M.H., TOURINHO, F.S.V., AMARAL, E. Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Medicina (Ribeirão Preto). Vol. 47, n. 3, p. 293-300, 2014.
  6. BORGES, T.S., ALENCAR, G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista. Vol. 3, n. 4, p. 119-143, 2014.
  7. CARVALHO, R.T., PARSONS, H.A. Organizadores. Manual de Cuidados Paliativos ANCP. 2ª ed. São Paulo: s. n.; 2012.
  8. FERRELL, B., MALLOY, P., MAZANEC, P., VIRANI, R. CARES: AACN'S - New competencies and recommendations for educating undergraduate nursing students to improve palliative care. Journal of Professional Nursing. Vol. 32, n. 5, p. 327–333, 2016.
  9. HERMES, H.R., LAMARCA, I.C.A. Cuidados paliativos: uma abordagem a partir das categorias profissionais de saúde. Ciência & Saúde Coletiva. Vol. 18, p. 2577-2588, 2013.
  10. LLOYD-WILLIAMS, M., FIELD, D. Are undergraduate nurses taught palliative care during their training? Nurse Education Today. Vol. 22, n. 7, p. 589-592, 2002.
  11. MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução Edgar de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
  12. PIMENTA, S.G., ANASTASIOU, L.G.C. Docência no ensino superior. 4a ed. São Paulo: Cortez; 2010.
  13. PINTO, A.S.S., BUENO, M.R.P., SILVA, M.A.F.A., SELLMAN, M.Z., KOEHLER, S.M.F. Inovação Didática - Projeto de Reflexão e Aplicação de Metodologias Ativas de Aprendizagem no Ensino Superior: uma experiência com “peer instruction”. Janus, n. 15, 2012.
  14. THE ECONOMIST INTELLIGENCE UNIT LIMITED. The quality of death Ranking end-of-life care across the world, 2015.
  15. VALENTE, J.A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Edição Especial, vol.4, p. 79-97, 2014.
  16. WHO (WORLD HEALTH ORGANIZATION). Expert Committee on Cancer Pain Relief and Active Supportive Care & World Health Organization. (‎1990)‎. Cancer pain relief and palliative care: report of a WHO expert committee [‎meeting held in Geneva from 3 to 10 July 1989]‎.

How to Cite

Garcia, P. R. de S., & Oliveira, P. J. M. de . (2022). Team-based learning as an educational strategy in palliative care in higher education: an experience report. Scientific Electronic Archives, 15(2). https://doi.org/10.36560/15220221494