Practical lessons: Important tool in the Natural Science teaching

F. M. Oliveira, A. N. A. Silva, G. D. Reis, J. O. F. Melo, H. A. Taroco, E. M. Garcia, A. G. Souza

Resumo


The practical lessons are a powerful tool for the learning process improvement in science subjects, especially in chemistry field, as they provide a better association of practice and theory, problem solving and daily inquiries. This project aimed to enhance and encourage learning in science as well as collaborating with the formation of young students from public schools. Took part in this project around 70 youngsters from the first year of high school. Two questionnaires were applied to the students, one before starting the research and another at the end, through which we could observe an excellent development of the students regarding the scientific concepts and school performance. Throughout the year practical activities were developed, with content related to daily life, always making usage of alternative materials and a booklet, which was developed to assist this project. The lessons were developed in their classroom. It can be assured that the practical lessons were crucial to the science teaching, because they enabled a better learning theory. The results were very promising towards the development and interest of students and teachers.


Palavras-chave


teaching, science, practical lessons, learning, knowledge

Texto completo:

PDF (English)

Referências


CASTILHO,D.L.; SILVEIRA,K.P., MACHADO,A.H. As Aulas de Química como Espaço de Investigação e Reflexão. Revista Química Nova Na Escola: Química como Investigação e Reflexão n. 9, MAIO1999.Disponível em:< http://webeduc.mec.gov.br/portaldoprofessor/quimica/sbq/QNEsc09/relatos.pdf> . Acesso em: jan.2016.

DELIZOICOV, D; ANGOTTI, J.A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1997.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. São Paulo: Edusp, 2008.

LIMA, K. E. C.; VASCONCELOS, S. D. A análise da metodologia de ensino de ciências nas escolas da rede municipal de Recife. Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n. 52, p. 397 – 412. Jul/Set.2006)

LUNETTA, V. N. Actividades práticas no ensino da Ciência. Revista Portuguesa de Educação, v.2, p. 81-90, 1991.

NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. NASCIMENTO; SOUZA, D. C. A confecção de material didático de biologia celular na Formação de professores de biologia: análise da produção escrita dos licenciandos Experiências em ensino de Ciências, 2011.

POSSOBOM, C. C. F.; OKADA, F. K.; DINIZ, R. E. da S. Atividades práticas de laboratório no ensino de biologia e de ciências: relato de uma experiência. FUNDUNESP. Disponível em: . Acesso em: jan.2016.

PRIGOL, S.; GIANNOTTI, S. M. A importância da utilização de práticas no processo de ensino-aprendizagem de ciências naturaisenfocando a morfologia da flor. 1° Simpósio Nacional de Educação,XX semana da pedagogia-PR, Cascavel: 2008. Cascavel: Unioeste, 2008.




DOI: http://dx.doi.org/10.36560/942016367

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Apoio:
Endereço: 
Universidade Federal de Rondonópolis
Avenida dos Estudantes, 5055 - Cidade Universitária
Rondonópolis - MT, 78735-901