Failure as adversity and the expansion of undergraduate in nursing: a qualitative study with Workers-Students

Autores

  • S. R. O. Maier UFMT
  • T. S. Santos
  • W. W. R. Souza

DOI:

https://doi.org/10.36560/50201488

Palavras-chave:

Education, Failure, Work

Resumo

Demonstrate the existence of failure in the academic route of Workers-students the undergraduate nursing UFMT-Sinop and how these students understand this process and what the causal factors of reprobation mentioned by students working.It was made a camp research with workers-students, nursing graduating and nursing technical in the city health system by Sinop, based on a semi-structured whose the answers it was analyzed through interview. The results  were that the reprobation between workers-students is something present, primarily, the retentions in the basics formation discipline, according to the curriculum in effect. Thus the reprobation is something present on the academic trajectory of the workers-students, being the difficulty in reconciling work and  academic activities an important and considerable causal factor to the working student can reach yours academics objectives.

Biografia do Autor

S. R. O. Maier, UFMT

Professora Assistente I da Universidade Federal de Mato Grosso - Campus Universitário de Rondonópolis.

T. S. Santos

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Mato Grosso - Campus Universitário de Rondonópolis.

W. W. R. Souza

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Mato Grosso - Campus Universitário de Rondonópolis.

Referências

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1990.

BRASIL. Conselho Nacional da Saúde. Resolução nº 196, de 10 de outubro de 1996. Aprovação das Diretrizes e Normas Regulamentadoras de Pesquisas Envolvendo Seres Humanos. Brasília: Ministério da Saúde, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 3, de 7 de novembro de 2001. Institui diretrizes curriculares Nacionais no Curso de Graduação em Enfermagem. Brasília: Diário Oficial da União, 2001.

BRASIL. Ministério Saúde. Portal da Saúde. Saúde da família: saúde amplia equipes que atuam na atenção básica. Brasília: 2012a. http://portalsaude.saude.gov.br/portalsaude/noticia/6205/162/saude-amplia-equipes-que-atuam-na-atencao-basica.html

BRASIL. Ministério Saúde. Portal da Saúde. Atenção Básica e Saúde da Família. Histórico de Cobertura da Saúde da Família. Brasília: 2012b. http://dab.saude.gov.br/abnumeros.php#historico

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Censo da Educação Superior 1996 a 2010. Brasília: 2012c. http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse

FORNARI, L. T. Reflexões acerca da reprovação e evasão escolar e os determinantes do capital. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 17, n. 1, p. 112-24, 2010.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: ABRASCO, 2000.

RAMOS, M. Trabalho, educação e correntes pedagógicas no Brasil: um estudo a partir da formação dos trabalhadores técnicos da saúde. Rio de Janeiro: EPSJD – UFRJ, 2010.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Projeto Político Pedagógico do Curso de Enfermagem. Campus Universitário de Sinop, 2010.

VALE, E. G; FERNANDES, J, D. Ensino de Graduação em Enfermagem: a contribuição da Associação Brasileira de Enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Ano. 64, n. 1, p. 106-13, 2006.

VELOSO, T. C. M. A. Programa nacional de incentivo a mudanças curriculares no curso de medicina: a experiência da UFG. 2008. 266f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2008.

VELOSO, T. C. M. A; JEZUS, S. V; OLIVEIRA, S. R. Graduação em Enfermagem no Brasil: expansão e avaliação nacional nos anos de 1996 a 2010. In: SILVA, M. G. M. (Org.). Pesquisas em educação e saúde: confluências de conhecimentos e vivências formativas. Cuiabá: EdUFMT, 2012.

Downloads

Publicado

2014-03-05

Como Citar

Maier, S. R. O., Santos, T. S., & Souza, W. W. R. (2014). Failure as adversity and the expansion of undergraduate in nursing: a qualitative study with Workers-Students. Scientific Electronic Archives, 5, 83–89. https://doi.org/10.36560/50201488

Edição

Seção

Educação/Ensino

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

1 2 > >>