Perception of middle school students on mathematics

R. B. Bispo, L. C. Macarello

Resumo


This work aimed to evaluate the perception of high school students about the importance of mathematics as well as analyze the teaching methodology that they play to be more efficient in the process of teaching learning. The research was carried out in the month of March 2019, at the Escola Estadual João Paulo I - Escola Plena, in the city of Paranaíta, MT, through the application of a questionnaire with 1st, 2nd and 3rd year high school students. 111 interviewed. The questions were about taste for math discipline, ease of learning content, how differentiated classes help in learning, what resources aid most in learning, whether discipline is important, and how it can help students change their Living conditions. We can conclude that the high school students of E. E. João Paul I like math and recognize their importance both for day-to-day use and for the future. Although students have preferences for classes outside the school context, they are aware that the theory is also important for their learning.


Palavras-chave


Learning; Education; Methodology

Texto completo:

PDF

Referências


CAZORLA, I. M. Metodologia do ensino da matemática. Ilhéus, BA: Editus, 2012. 175 p.

FORTUNA, V. A relação teoria e pratica na educação em Freire. Revista Brasileira de Ensino Superior, v.1, n.2, p. 64-72, out/dez. 2015

KRASILCHIK, Myriam, Prática de Ensino de Biologia, 4. ed. São Paulo: USP, 2004. 197 p.

LACANALLO, L. F.; MORI, N. N. R. Jogos em matemática: uma possibilidade de desenvolvimento de funções psicológicas superiores, 2008. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2008/pdf/c025.pdf. Acesso em: 11 abr. 2019.

MARTIN, M. S.; BISOGNIN, V. Ensino e aprendizagem de equações de diferenças por meio da metodologia de resolução de problemas. Educação Matemática em Revista – RS. v.2, n.13, p. 19-30, 2012.

MIGUEL, J. C. O ensino da matemática na perspectiva da formação de conceitos: implicações teórico-metodológicas, 2007. Disponível em: http://www.unesp.br/prograd/PDFNE2003/O%20ensino%20de%20matematica.pdf>. Acesso em: 11. abr. 2019.

NOÈ, M. Metodologias no ensino da matemática para alunos de 6º ao 9º ano do ensino fundamental, 2019. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/metodologias-no-ensino-matematica-para-alunos-6-ao-.htm. Acesso em: 11 abr. 2019.

REIS, L. R. Rejeição à matemática: causas e formas de intervenção, 2004. Disponível em: http://www.ucb.br/sites/100/103/tcc/12005/leonardorodriguesdosreis.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019.

ROSA, A. B. Aula diferenciada e seus efeitos na aprendizagem dos alunos: o que os professores de Biologia têm a dizer sobre isso?. Porto Alegre: UFRGS, 2012. 43 p. Monografia (Graduação) - Graduação do Curso de Ciências Biológicas – Licenciatura da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

SFORNI, M. S. de F. O que é organização de ensino de conceitos revela sobre a qualidade da aprendizagem? In: I Encontro Paranaense de Psicopedagogia; II Encontro de Psicopedagogia de Maringá. Anais... Maringá: ABPppr, 2003. p.136-146.

SILVA, F. S.S; MORAIS, L. J. O; CUNHA, I. P. R. dificuldades dos professor es de biologia em ministrar aulas práticas em escolas públicas e privadas do município de imperatriz (MA). Revista UNI, Imperatriz (MA), V.1, n.1, p.135-149, 2011.

VANIN, L.; DARSIE, M. Maria P. Perspectivas metodológicas para o ensino de matemática no primeiro segmento da educação de jovens e adultos. In: II CENEM- CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA e IX EREM- ENCONTRO REGIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. 2011. Anais... II CENEM e IX EREM, 2011, P. 1-13.




DOI: http://dx.doi.org/10.36560/1332020938

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Apoio:
Endereço: 
Universidade Federal de Rondonópolis
Avenida dos Estudantes, 5055 - Cidade Universitária
Rondonópolis - MT, 78735-901