Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2014-07-02

Information technology and communication in nursing education

Universidade Federal De Mato Grosso
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

C. R. B. Costa

Docente da Universidade Federal De Mato Grosso - Campus Sinop/ Instituto de Ciências da Saúde.
Universidade Federal de Mato Grosso
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

H. Cassiolato

Docente da Universidade Federal De Mato Grosso - Campus Sinop/ Instituto de Ciências da Saúde.
Universidade Federal De Mato Grosso
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

K. M. Alonso

Docente da Universidade Federal De Mato Grosso / Instituto de Educação
teaching nursing information and communication technologies

Abstract

The use of information and communication technologies in education, transforms not only the way we communicate, but also work, decide and think, as well as allows you to create rich, complex and diversified learning situations, through sharing the tasks between teachers and students , providing an interactive, continuous and lifelong learning. The paper aims to reflect on the importance of the use of information and communication technologies in higher education and show the potential in promoting changes and challenges for teachers of undergraduate nursing course. This is a literary review concerning the issue at hand, in the period from February to March 2014. The result indicates that the resources of information and communication technologies are strategies for the education of future nurses and promote the changing process for teachers , providing quality education to students and understanding that we must seek new opportunities to build a new style of training.

References

  1. BARRETO, R.G.; Tecnologias na Formação de Professores: o discurso do MEC. Rev.Educação e Pesquisa, v.12, n.2, p. 271-286, 2003.
  2. BELLONI, M.L.; O que é Mídia-Educaçao. 2.ed. Campinas, SP:Autores Associados, 2005.
  3. COSTA, J.B.; PERES, H.H.C.; Desenvolvimento de propostas educacionais on-line sobre ulceras por pressão para enfermagem (dissertação de mestrado). São Paulo: Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, 2007.
  4. FRANCISCO, C.C.B.; Formação docente: o uso de conteúdos midiáticos e das tic no processo de ensino e de aprendizagem no ensino superior. Rev Acta Sci Educ, v. 33, n. 1, p. 49-55, 2011
  5. KURCGANT, P.; CIAMPONE, M.H.T.; A Formação de Competências para o uso das tecnologias da Informação e da Comunicação na Graduação em Enfermagem. In: PRADO, C.; PERES, H.H.C.; LEITE, M.M.J. Tecnologia da Informação e da Comunicação em Enfermagem. São Paulo: Atheneu, cap.2, p.9-19, 2011.
  6. LÉVY, P.; As Tecnologias da Inteligência. O Futuro do Pensamento na Era da Informática. São Paulo: 34,1993
  7. NETO, H.T.M.; A Tecnologia da Informação na Escola. In: COSCARELLI, C.V. Novas Tecnologias, Novos Textos, Novas Formas De Pensar. 3ed., Belo Horizonte: Autêntica, p.51- 64, 2006
  8. PERES, H.H.C.; DUARTE, Y.A.O.; Maeda, S.T.; Colvero, L.A. Estudo exploratório sobre a utilização dos recursos de informática por alunos do curso de graduação em enfermagem. Rev Esc Enf USP, v.35, n. 1, p. 88-94, mar, 2001.
  9. PERES, H.H.C.; KURCGANT, P. O ser docente de enfermagem frente ao mundo da informática. Rev Latino-am Enfermagem, v.12, n.1, p. 101-108, jan-fev, 2004.
  10. PRADO, C.; MARTNS,C.P.; ALAVARCE,D.C.; Ferramentas Tecnológicas no ensino de Enfermagem: Um Universo de Possibilidades Pedagógicas. In: PRADO, C.; PERES, H.H.C.; LEITE, M.M.J. Tecnologia da Informação e da Comunicação em Enfermagem. São Paulo: Atheneu, cap.9, p.103-111, 2011.
  11. RIBEIRO,A.E.; Textos e Hipertextos na Sala de Aula. In: Novas Tecnologias, Novos Textos, Novas Formas De Pensar. 3ed., Belo Horizonte: Autêntica, p.85-91, 2006
  12. SANTOS, S.G.F.; MARQUES, I.R.; Uso dos recursos de Internet na Enfermagem: uma revisão. Rev Bras Enferm. 2006;59(2):212-6.
  13. VANDRESEN, A.S.R.; Ferramentas Didáticas - da Pedra Lascada ao Google. In: ALMEIDA, M.G.; FREITAS, M.C.D. Atores Responsáveis Pela Educação E Seus Papéis, A escola do Século XXI, v.1, p.43-71, Rio de Janeiro: Brasport, 2011.

How to Cite

Costa, C. R. B., Cassiolato, H., & Alonso, K. M. (2014). Information technology and communication in nursing education. Scientific Electronic Archives, 6(1), 97–102. https://doi.org/10.36560/612014115