Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Health Science
Published: 2020-07-31

Hand hygienization: a playing activity in care patient safety

Universidade Federal da Fronteira Sul, campus Chapecó
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

M. C. Hanauer

Mestranda em enfermagem pela UFSC. Enfermeira especialização em oncologia. Docente substituta na universidade Federal da Fronteira Sul
Pronto Atendimento Herval grande RS
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

M. Poletto

Enfermeira
Hospital Regional do Oeste Chapecó SC
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

P. C. Silva

Enfermeiro, especialista em controle de infecção hospitalar, gestão hospitalar e traimato-ortopedia.
Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Chapecó SC
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

T. G. Silva

Mestre em enfermagem. doutoranda em Enfermagem na UFSC. Docente da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS
Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Chapecó
##plugins.generic.jatsParser.article.authorBio##
×

K. L. S. Celich

Doutora em Enfermagem. Docente na Universidade Federal da Fronteira Sul -UFFS
Hand Disinfection Patient Safety Cross Infection

Abstract

To describe a ludic health education strategy on hand hygiene and its interface in patient safety in the hospital environment. Report of play activity with a view to health education held from March to June 2018. Participated 485 professionals from 18 units of a hospital in the west of Santa Catarina. It was developed focusing on the five moments proposed by the World Health Organization: before touching the patient, before the aseptic procedure, after risk of exposure to body fluids, after contact with the patient, after contact with the areas close to the patient. The professionals participated in the proposal experiencing moments of relaxation, learning, reciprocity and creativity. This potentiated the change in hand hygiene technique. The use of ludic provided reinforcement and apprehension of the contents worked, arousing feelings of co-responsibility.

References

  1. MARRAN AL., LIMA PG., BAGNATO MHS. As políticas educacionais e o estágio curricular supervisionado no curso de graduação em enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2015 [cited 2018 julho 26]; 13 (1): 89-108. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00025
  2. BRASIL. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. 2009. Disponível em: http://www.ebserh.gov.br/web/portal-ebserh/noticia-destaque1/asset_publisher/mUhqpXBVQ6gZ/content/id/1126368/201605hospitaisdarede-ebserh-realizam-atividades-sobre-higienizacao-das-maos. Acesso em: 08/ago 2018.
  3. BELELA-ANACLETO ASC., PETERLINI MAS., PEDREIRA MLG. Hand hygiene as a caring practice: a reflection on professional responsibility. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017; 70 (2): 442-5. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0189.
  4. BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria MS n°. 529 de 1 de abril de 2013. Institui o Programa Nacional de Segurança do Paciente. Diário Oficial da União da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1 de abr. de 2013.
  5. SIMAN AG., BRITO MJM. Mudanças na prática de enfermagem para melhorar a segurança do paciente. Rev. Gaúcha Enferm. [Internet]. 2016 [citado 2018 ago 08]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_atext&pid=S198314472016000500413&lng=
  6. PINHEIRO SB., GOMES ML. Efeitos das atividades lúdicas no idoso com alteração do cognitivo leve. Revista Pesquisa em Fisioterapia. 2014; 4 (1): 71-77.
  7. MORAES AM., MACHADO LS., VALENÇA AMG. Planejamento de um Serious Games Voltado para Saúde Bucal em Bebês. Revista de Informática Teórica e Aplicado. 2011; 18 (1): 158–175.

How to Cite

Hanauer, M. C., Poletto, M., Silva, P. C., Silva, T. G., Celich, K. L. S., & Conceição, V. M. (2020). Hand hygienization: a playing activity in care patient safety. Scientific Electronic Archives, 13(8), 101–103. https://doi.org/10.36560/13820201179