Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2021-07-02

Active learning: brief review

UniCesumar
UniCesumar
sala de aula invertida aprendizagem baseada em problemas estudos de caso

Abstract

The purpose of this study, developed through bibliographic research, is to conduct a brief review on the fundamentals of active learning methodologies, focusing on three methodologies: the inverted classroom, problem-based learning and the case study. The relevance of this research approach is due to the current teaching context, which goes beyond the traditional teaching methods that were centered on the figure of the educator, to focus on the student. In this new learning modality, the student becomes the protagonist of the educational process. Such change allows the development of new skills in the student, such as creativity, cooperation, reflection and self-assessment. In addition, the use of active methodologies is an effective way to stimulate students' curiosity, research and motivation

References

  1. BARBOSA, E.F.; MOURA, D.G. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. 2, p. 48 – 67, 2013. https://doi.org/10.26849/bts.v39i2.349
  2. BONWELL, C.C.; EISON, J.A. Active learning: creating excitement in the classroom. Washington: Eric Digests, 1991. 121 p.
  3. BORGES, T.S.; ALENCAR G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, v. 3, n. 4, p. 119 – 143, 2014. https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/napecco/Metodologias/Metodologias%20Ativas%20na%20Promocao%20da%20Formacao.pdf
  4. BOROCHOVICIUS, E.; TORTELLA, J.C.B. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Política Públicas em Educação, v. 22, n. 83, p. 263 – 294, 2014. https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000200002
  5. CALIGARIS, M.; RODRÃGUEZ, G.; LAUGERO, L. A First Experience of Flipped Classroom in Numerical Analysis. Procedia – Social and Behavioral Sciences, v. 217, p. 838 – 845, 2016. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.158
  6. DIESEL, A.; BALDEZ, A.L.S.; MARTINS, S.N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268 – 288, 2017. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404
  7. FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1987.
  8. FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra; 2008.
  9. GILBOY, M.B.; HEINERICHS, S.; PAZZAGLIA, G. Enhancing Student Engagement Using the Flipped Classroom. Journal of Nutrition Education and Behavior, v. 47, n. 1, p. 109 – 114, 2015. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2014.08.008
  10. GRAHAM, A. Como escrever e usar estudos de caso para ensino e aprendizagem no setor público. Brasília: ENAP, 2010.
  11. HAMDAN, N.; MCKNIGHT, P.; MCKNIGHT, K.; ARFSTROM, K. M. The flipped learning model: a white paper based on the literature review titled a review of flipped learning. Flipped Learning Network, 2013. Disponível em:<https://flippedlearning.org/wp-content/uploads/2016/07/WhitePaper_FlippedLearning.pdf>. Acesso em: 28 dez. 2020.
  12. HUNG, H.T. Flipping the classroom for English language learners to foster active learning. Computer Assisted Language Learning, v. 28, n. 1, p. 81 – 96, 2015.https://doi.org/10.1080/09588221.2014.967701
  13. LOVATO, F.L.; MICHELOTTI, A.; SILVA, C.B.; LORETTO, E.L.S. Metodologias Ativas de Aprendizagem: Uma Breve Revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, p. 154 – 171, 2018. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss2id3690
  14. MISSILDINE, K.; FOUNTAIN, R.; SUMMERS, L.; GOSSELIN, K. Flipping the classroom to improve student performance and satisfaction. The Journal of Nursing Education, v. 52, n. 10, p. 597 – 599, 2013. https://doi.org/10.3928/01484834-20130919-03
  15. PAIVA, M.R.F.; PARENTE, J.R.F.; BRANDÃO, I.R.; QUEIROZ, A.H.B. Metodologias Ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE, v.15 n. 2, p. 145 – 153, 2016. https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049/595
  16. PEIXOTO, A.G. O uso de metodologias ativas como ferramenta de potencialização da aprendizagem de diagramas de caso de uso. Periódico Científico Outras Palavras, v. 12, n. 2, p. 35 – 50, 2016. http://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao5/article/view/718/604
  17. RIBEIRO, L.R.C; ESCRIVÃO-FILHO, E.; MIZUKAMI, M.G.N. Uma experiência com a PBL no ensino de engenharia sob a ótica dos alunos. São Paulo: COBENGE, 2003.
  18. SA, L.P.; FRANCISCO, C.A.; QUEIROZ, S.L. Estudos de caso em química. Química Nova, v. 30, n. 3, p. 731 – 739, 2007. https://doi.org/10.1590/S0100-40422007000300039
  19. SAINT-ONGE, M. O ensino na escola: o que é e como se faz. 2. ed. São Paulo: Loyola; 2001.
  20. SCHNEIDER, E.I.; SUHR, I.R.F.; ROLON, V.E.K.; ALMEIDA, C.M. Sala de Aula Invertida em EAD: uma proposta de Blended Learning. Revista Intersaberes, v. 8, n. 16, p. 68 – 81, 2013. https://doi.org/10.22169/intersaberes.v8i16.499
  21. SIQUEIRA-BATISTA, R.; SIQUEIRA-BATISTA, R. Os anéis da serpente: a aprendizagem baseada em problemas e as sociedades de controle. Ciência & Saúde Coletiva, v. 14, n. 4, p. 1183 – 1192, 2009. https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000400024
  22. SMITH, K. A.; SHEPPARD, S. D.; JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T. Pedagogies of engagement: classroom-based practices. Journal of Engineering Education, v. 94, n. 1, p. 87 – 101, 2005. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2005.tb00831.x
  23. SOUZA, C.S.; IGLESIAS, A.G.; PAZIN-FILHO, A. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais aspectos gerais. Medicina, v. 47, n. 3, p. 284 – 292, 2014. https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p284-292
  24. WANNER, T.; PALMER, E. Personalising learning: Exploring student and teacher perceptions about flexible learning and assessment in a flipped university course. Computers & Education, v. 88, p. 354 – 369, 2015. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.07.008
  25. WOODS, D.R. Problem Based Learning: how to get most from PBL.3rd. ed. Canadá: Mcmaster University, 1996.

How to Cite

Diniz, T. de O., & Souza, R. V. B. de. (2021). Active learning: brief review. Scientific Electronic Archives, 14(7), 84–88. https://doi.org/10.36560/14720211319