Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2021-07-05

The Internet as a tool for quality in Research: UFMT/CUR

Universidade Federal de Rondonópolis
Universidade Federal de Rondonópolis
Internet, Scientific Production, National Research and Education Network (RNP

Abstract

The study aims to understand the speed of the internet provided at the Federal University of Mato Grosso (UFMT), Rondonópolis University Campus (CUR) is enough for the suitable progress of scientific studies. The internet link speed available for faculty and students was explained through examining documents and the bibliography regarding existing contracts, available internet speed, internet data consumption, alongside with national and international internet speed standards for research and education institutions. Through a Scientometric study in the Web of Science and Scopus database, the terms “Federal University of Mato Grosso” and “Rondonópolis” were employed conjointly, bounded to the period from 2004 to 2019. Thereby, it was possible to analyze the scientific production growth, comparing if an internet speed bellow national and international standard would reduce the number of published papers on those databases. By finishing the data analysis, it was possible to answer the following question: is the existing internet link enough to meet the UFMT/CUR research demand? Though the internet velocity delivered to the 5.000 students reaches 300 Mbps, adding up all existing contracts, we observed that the national standard, of 1,000 Mbps, as well as the international standard, of 5,000 Mbps, were not achieved. However, the average consumption for all administrative, education and research activities did not exceed the speed of 150 Mbps, highlighting that, even though the available internet is not considered adequate, the existing access velocity met the demand of UFMT/CUR. Moreover, there was not a reduction on research production, instead, when compared to the Scientometric survey, the number of publications kept growing exponentially, year after year.

References

  1. BRASIL. Lei nº 7.783, de 28 de junho de 1989. Dispõe sobre o exercício do direito de greve, define as atividades essenciais, regula o atendimento das necessidades inadiáveis da comunidade, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/
  2. CCIVIL_03/Leis/L7783.htm>. Acesso em: set. 2018.
  3. BRASIL. CONTROLADORIA-GERAL DA UNIÃO – CGU. Portal da Transparência do Governo Federal, Convênios por Estado/Município: banco de dados. Empenho nº 802956/2017. 2017. Disponível em: <http://www.portaltransparencia.gov.br/
  4. despesas/empenho/154045152622017NE802956?ordenarPor=fase&direcao=desc>. Acesso em: fev. 2020.
  5. BUFREM, L. S. et al. Produção Internacional Sobre Ciência Orientada a Dados: análise dos termos Data Science e E-Science na Scopus e na Web of Science. Informação & Informação, v. 21, n. 2, p. 40-67, 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n2p40>. Acesso em: 20 dez. 2019.
  6. CAMACHO, J. F. O significado da internet e das redes para a juventude. 2013. 230 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15989>. Acesso em: set. 2018.
  7. CASTILHO, A.; Facó, J. F. B. (2011). A divulgação científica na universidade pública: case Universidade Federal do ABC. In XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (p. 1-15). Recife, PE: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares de Comunicação. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2011/resumos/R6-2341-1.pdf>. Acesso em: out. 2020.
  8. DROESCHER, F. D.; SILVA, E. L. O pesquisador e a produção científica. Perspect. ciênc. inf., Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 170-189, mar. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362014000100011&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 22 ago. 2020.
  9. FACHIN, O. Fundamentos de Metodologia. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2001.
  10. FCC – Federal Communications Commission. Summary of the E-Rate Modernization Order, 2014. Disponível em: <https://www.fcc.gov/general/summary-e-rate-modernization-order>. Acesso em: 24 set. 2018.
  11. GUIMARÃES, J. A. As razões para o avanço da produção científica brasileira. 2011. Disponível em: <https://uab.capes.gov.br/publicacoes/artigos/4720-as-razoes-para-o-avanco-da-producao-cientifica-brasileira>. Acesso em: set. 2018.
  12. MACIEL, C. (Org.). Educação a distância: ambientes virtuais de aprendizagem. EdUFMT, 2013. Disponível em: <https://setec.ufmt.br/ri/bitstream/1/31/1/Educa%C3%A7%C3%A3o%20a%20dist%C3%A2ncia_ambientes%20virtuais%20de%20aprendizagem.pdf>. Acesso em: set. de 2020.
  13. MARCONI, M. A.; LAKATOS, E.M. Fundamentos de Metodologia Científica. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2001.
  14. MCKINSEY – McKinsey Global Institute. Global flows in a digital age: How trade, finance, people, and data connect the world economy, 2014. Disponível em: <http://www.mckinsey.com/insights/globalization/global_flows_in_a_digital_age>. Acesso em: 20 set. 2018.
  15. MINAYO, M. S.; SANCHES, O. Quantitativo – Qualitativo: oposição ou complementaridade? Cad. Saúde Públ., Rio de Janeiro, v. 9, n. 3: p. 239-262, jul/set. 1993.
  16. RNP - Rede Nacional de Ensino e Pesquisa. Veredas Novas, 2012. Disponível em:
  17. <http://portal.rnp.br/web/veredasnovas>. Acesso em: mai. 2020.
  18. RNP - Rede Nacional de Ensino e Pesquisa. Mapas de evolução do backbone. Sobre a RNP, 2016a. Disponível em: <https://memoria.rnp.br/rnp/backbone-historico-graficos.html>. Acesso em: mai. 2020.
  19. RNP - Rede Nacional de Ensino e Pesquisa. Nossa História, 2018a. Disponível em: <http://www.rnp.br/institucional/nossa-historia>. Acesso em: set. 2018.
  20. RNP - Rede Nacional de Ensino e Pesquisa. Serviços Avançados, 2018b. Disponível em: <https://www.rnp.br/servicos/servicos-avancados>. Acesso em: 20 set. 2018.
  21. SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. Disponível em: <https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/1799>. Acesso em: 24 set. 2018.
  22. SCOPUS [recurso eletrônico]. 2020. Disponível em: <https://www.scopus.com/>. Acesso em: out. 2020.
  23. SILVA, M. Internet na escola e inclusão. Tecnologias na escola – Ministério da Educação. Brasília, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/2sf.pdf> Acesso em: 20 set. 2018.
  24. UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso; STI, Secretaria de Tecnologia da Informação; CUR, Campus Universitário de Rondonópolis. 2020a. Processo 23108.004279/2020-50, Ofício 5/2020/CUR – PRÓ-REITORIA – STI/UFMT. Rondonópolis, MT: Universidade Federal de Mato Grosso, 30 jan. 2020. Assunto: Informações quanto a velocidade do link de internet.
  25. UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso; STI, Secretaria de Tecnologia da Informação; CUR, Campus Universitário de Rondonópolis. 2020b. Processo 23108.011814/2020-29, Ofício 10/2020/CUR – PRÓ-REITORIA – STI/UFMT. Rondonópolis, MT: Universidade Federal de Mato Grosso, 20 fev. 2020. Assunto: Consumo de Internet.
  26. WEB OF SCIENCE [recurso eletrônico]. 2020. Disponível em: <http://apps-webofknowledge.ez52.periodicos.capes.gov.br/WOS_GeneralSearch_input.do?product=WOS&search_mode=GeneralSearch&SID=8DgiuBU9sVm2P7kEKLm&preferencesSaved=> Acesso em: out. 2020

How to Cite

Farias, J. G. F. ., & Nardes, A. M. M. . (2021). The Internet as a tool for quality in Research: UFMT/CUR. Scientific Electronic Archives, 14(4). Retrieved from https://sea.ufr.edu.br/index.php/SEA/article/view/1351