Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Health Science
Published: 2022-04-29

Hospital pedagogy and ludicity with hospitalized children

Universidade Federal de Pernambuco

Abstract

The openness to the interdisciplinary participation of professionals from other areas, inside the Hospital arises as an attempt to improve the quality of life of hospitalized patients. In this context, Hospital Pedagogy linked to humanization projects, besides provoking changes in the hospital environment, promote significant learning in hospitalized children. This article aims to describe and analyze through literature review the impact of Hospital Pedagogy and playfulness in a hospital environment, starting from the meeting of non - formal educational spaces, humanizing actions and playfulness involving children in a hospital environment.

References

  1. ADAMS, P. Patch Adams: o amor é contagioso. (F. Colasanti, Trad.). Rio de Janeiro: Sextante. (Trabalho original publicado em 1945).1999.
  2. BARBOSA, J. A., FERNANDES, M. Z. ; SERAFIM, E. S. Atuação do psicólogo no Centro de Oncologia Infantil: relato de uma experiência. Jornal de Pediatria, 67, 344-347, 1991.
  3. BATISTA, A.V.; PEGO, I.G.A.; FERREIRA, K.C.; SILVA, L.S.;CONTARINE, M.L.M. ; PEREIRA,V.F.A.; SANTANA,V..L.L. A práxis pedagógica no ambiente hospitalar: perspectivas e desafios Pedagogia em Ação, v. 1, n. 1, p. 1-141, jan./jun. 2009.
  4. BESTETTI, V. O palhaço entre a renovação e a profanação in Boca Larga Caderno dos Doutores da Alegria n. 1. São Paulo: Doutores da Alegria, p. 67-83.2005.
  5. BOLOGNESI, M. F. Circo e teatro: aproximações e conflitos in Sala Preta n. 6: Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Escola de Comunicações e Artes da USP,.p.9-19.2006.
  6. BRAMNESS JC; FIXDAL TC ; VAGLUN P. Effect of medical school stress on the mental heath of medical students in early and Iate curriculum. Acta Psychiatr Scand 84: 340- 345, 1991.
  7. BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Classe Hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC/SEESP, 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/livro9.pdf>. Acesso em: 01 set. 2009.
  8. CECCIM, R. B.; CARVALHO, P. R. A. Criança hospitalizada: atenção integral como escuta a vida. Porto Alegre: UFRGS, 1997.

How to Cite

Gomes, B. S. . (2022). Hospital pedagogy and ludicity with hospitalized children. Scientific Electronic Archives, 15(5). https://doi.org/10.36560/15520221541