Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2024-06-28

SSponges: The hidden treasure of zoology - a critical analysis of textbooks

Universidade Federal do Cariri
Universidade Federal do Cariri
Universidade Federal do Cariri
Zoology Teaching Textbook Biodiversity Phylum Porifera invertebrates Brazil

Abstract

The textbook is an indispensable tool in the educational context, as it provides the foundation for all content designed for the curriculum. In the context of zoology teaching, the instruction on sponges (Phylum Porifera) should emphasize aspects such as morphology, classification, phylogeny, life cycle, reproduction, ecological, and biotechnological significance of the group. By addressing these topics comprehensively and integratively, a robust understanding of sponge taxonomy can be developed without compromising the accuracy and significance of the group's biology. Inadequate teaching on this group may hinder the advancement of scientific knowledge about these organisms. This article presents the potential consequences of such a situation and discusses strategies to mitigate these impacts. To achieve this, we analyzed the content related to Phylum Porifera in Biology textbooks selected by PNLD/2018, focusing on the quality of the information presented and the potential consequences for research on the group. A preliminary survey of reference books was conducted to evaluate the specific content of the phylum. The five books analyzed showed variations in the organization of their content. Some exhibited deficiencies in image usage, content quality, and additional texts. It is crucial to address deficiencies in sponge education to enhance comprehension and drive progress in taxonomic and biological research linked to this group.

References

  1. ABÍLIO, F. J. P. et al. Meio ambiente e Educação Ambiental: uma análise crítica dos livros didáticos de Ciências de ensino fundamental. Anais do 8º Simpósio Processo Civilizador, História e Educação: Novas Exigências do Processo Civilizador na Contemporaneidade. Elisa GONÇALVES; Filomena MOITA; Socorro XAVIER (Orgs.). PPGE/UFPB. 2004.
  2. AZEVEDO, H.; FARIAS, E.; FERREIRA, C.; MEIRELLES, R. O ensino em zoologia e o pressuposto utilitarista:uma análise dos livros didáticos do ensino médio (pnld 2018-2020). Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 11, n. 6, p. 591-606, 2020. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2298. Acesso em: 25 abr. 2023.
  3. BATISTA, Marcus Vinicius de Aragão; CUNHA, Marlécio Maknamara da Silva; CÂNDIDO, Alexandre Luna. Análise do tema virologia em livros didáticos de biologia do ensino médio. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 145-158, jan./abr. 2010.
  4. BELL, J. J., & BARNES, D. K. (2003). The distribution and prevalence of sponges in relation to environmental gradients within a temperate sea lough: vertical distribution within the water column. Hydrobiologia, 194(1), 13-24.
  5. BELTRÁN NUNEZ, I; RAMALHO, B. L.; SILVA, I.K.P.; CAMPOS, A.P.N. (2003). A seleção dos livros didáticos: um saber necessário ao professor. o caso do ensino de ciências. Revista Iberoamericana de Educación.
  6. BOROWIEC, M. L., LEE, E. K., CHIU, J. C., & PLACHETZKI, D. C. (2015). Disentangling the phylogenetic and ecological components of spider silk performance. Journal of Experimental Biology, 218(18), 3139-3146.
  7. BOURY-ESNAULT, N. Systematics and evolution of Demospongiae. Canadian Journal of Zoology, v. 84, n. 2, p. 205–224, 2006.
  8. BOURY-ESNAULT, N. et al. The integrative taxonomic approach applied to porifera: A case study of the homoscleromorpha. Integrative and Comparative Biology, v. 53, n. 3, p. 416–427, 2013.
  9. BELL, J.J.; SMITH, D. Ecology of sponges in the Wakatobi region, south-eastern Sulawesi, Indonesia: richness and abundance. Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom, v. 84, p.581-591, 2004.
  10. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdfAcesso em: 15 de out. de 2023.
  11. BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio (PNLEM). Brasília, 2005. Disponível em: www.fnde.gov.br/home/ld_ensinomedio/res020_24052005.pdf.
  12. BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: < Biologia > Guia de Livros didáticos do ensino médio. Brasília: MEC/SEB/FNDE, 2018. Disponível em:https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/item/11148-guia-pnld-2018. Acesso em: 27 jul. 2021.
  13. CACHAPUZ, A. PEREZ, D. G.; CARVALHO, A.M; VILCHES, A. A necessária renovação do ensino das Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
  14. COLOMBO, T. C.; MAGALHÃES JR., C. A. O. Análise dos conteúdos sobre animais peçonhentos em livros didáticos de ensino de ciências. EDUCERE, v.8, n.2, p.153-169, 2008.
  15. CRAGG, G.M., NEWMAN, D.J. & SNADER, K.M. 1997. Natural products in drug discovery and development. Journal of natural Products, 60: 52.
  16. DA SILVA, C.; OLIVEIRA, R. S.; FREIRE, M. S. ENSINO APRENDIZAGEM DO FILO PORIFERA: ABORDAGEM DIDÁTICA UTILIZANDO MODELOS TRIDIMENSIONAIS. 2014.
  17. FREESE, J. L.; WING, B. L. Juvenile red rockfish, Sebastes sp., associations with sponges in the Gulf of Alaska. Marine Fisheries Review, v. 65, n. 3, p. 38–42, 2003.
  18. GRANT, R.E. (1836). Animal Kingdom. Pp. 107-118. In: Todd, R.B. (Ed.),The Cyclopaedia of Anatomy and Physiology. Volume 1. (Sherwood,Gilbert, and Piper: London): 1-813.
  19. KRASILCHIK, M. O professor e o currículo de Ciências. São Paulo: EPU. 1987.
  20. HAECKEL, E. (1872). Die Kalkschwämme. Eine Monographie in zwei Bänden Text und einem Atlas mit 60 Tafeln Abbildungen. G. Reimer:Berlin. (1: 1-484) 2: 1-418 (3: pls 1-60).
  21. HAJDU, E., R. G. S. BERLINCK & J. C. DE FREITAS, 1999. Porifera. In Migotto, A. E. & C. G. T. (eds), Biodiversidade do Estado de São Paulo: Síntese do Conhecimento ao Final do Século XX (ser. ed. C. A. Joly & C. E. M. Bicudo), 3, Invertebrados Marinhos. Fapesp, São Paulo: 20–30.
  22. HAJDU, E.; SANTOS, C.P.; LOPES, D.A.; OLIVEIRA, M.V.,. (2004). Filo Porifera. pp. 49–56. In: Amaral, A.C.Z. & Rossi-Wongtschovski, C.L.B. (Eds.), Biodiversidade bentônica da região sul-sudeste do Brasil – plataforma externa e talude superior. Série Documentos REVIZEE – Score Sul. IOUSP, São Paulo.
  23. HENNIG, G. J. Metodologia do ensino de Ciências. 3. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1998.
  24. HICKMAN, C. P .; ROBERTS, L. S.; LARSON, A. Princípios Integrados de Zoologia. 16. Ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogon, 2016.
  25. IÓCA, L. P.; NICACIO, K. J.; BERLINCK, R. G. S. Natural products from marine invertebrates and microorganisms in Brazil between 2004 and 2017: Still the challenges, more rewards. Journal of the Brazilian Chemical Society, v. 29, n. 5, p. 998–1031, 2018.
  26. LARROUX, C., FAHENY, B., LIUBICICH, D., HINMAN, V.F., GAUTHIER, M., GONGORA, M., GREEN, K., WÖRHEIDE, G., LEYS, S.P. & DEGNAN, B.M. Developmental expression of transcription factor genes in a demosponge: insights into the origin of metazoan multicellularity. Evolution & Development, v.8, p.150–173, 2006.
  27. LEYS, S. P.; MACKIE, G. O.; REISWIG, H. M. The Biology of Glass Sponges. Advances in Marine Biology, v. 52, n. 06, p. 1–145, 2007.
  28. LI, C.W.; CHEN, J.Y; HUA, T.E. Precambrian sponges with cellular structures. Science, v 279, p. 879-882, 1998.
  29. LOPES, A. C. Currículo e epistemologia. Ijuí: Unijuí, 2007, p.205–228.
  30. MARANDINO, M.; SELLES, S.E; FERREIRA, M. S. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez Editora, 2009.
  31. MEGID NETO, J.; FRACALANZA, H. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.
  32. MIRANDA, V. R.; BRASIL, DRANACDO. ANÁLISE COMPARATIVA DO CONTEÚDO DOS FILOS PORIFERA E CNIDARIA EM LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO UTILIZADOS NO MUNICÍPIO DE SEROPÉDICA–RJ. 2010.
  33. MORROW, C.; CÁRDENAS, P. (2015). Proposal for a revised classification of the Demospongiae (Porifera). Frontiers in Zoology. 12: 7.
  34. OLIVEIRA, N. C. R.; PARANHOS, J. D. N. Ensino de zoologia: percepção de alunos e professores em escola de ensino básico sobre fauna edáfica. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v.12, n.6, ago. 2017.
  35. PADUA, A.; LANNA, E.; KLAUTAU, M. Macrofauna inhabiting the sponge Paraleucilla magna (Porifera: Calcarea) in Rio de Janeiro, Brazil. Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom, v. 93, n. 4, p. 889–898, 2013.
  36. PÉREZ-PORRO, A. R., RIESGO, A., LÔBO-HAJDU G., KLAUTAU, M., & ROT, C. (2013). Taxonomy of marine sponges: A new family of Haplosclerida (Porifera, Demospongiae) from northeaastern Brazil. Zootaxa, 3609(4), 317-332.
  37. ROMANATTO, M. C. O Livro Didático: alcances e limites. Encontro Paulista de Matemática. v. 7, 2004, p. 1-11.
  38. SANDRIN, M. F. N. et al. Serpentes e acidentes ofídicos: um estudo sobre erros conceituais em livro didático. Invest. Ens. Ciênc., v.10, n.3, 2005, p.281-298.
  39. SANTOS, G.; PINHEIRO, U.; RAZERA, J. Ensino do Filo Porifera em região de espongiofauna: o ambiente imediato em aulas de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 193-205, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4248. Acesso em: 25 abr. 2023.
  40. SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: RIMA. 2002.
  41. SEIFFERT-SANTOS, S. C.; TERAN, A. F. Condições de ensino em Zoologia no nível fundamental: o caso das escolas municipais de Manaus-AM. Areté (Manaus), Manaus, v. 6, p. 01-18, jan./jun. 2013a.
  42. SILVA, M. S.; COSTA, S. Ensino de zoologia nas aulas de ciências a partir da aprendizagem significativa crítica. Revista Eletrônica Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói. v. 11, n. 1, p. 36-56, abr. 2018.
  43. TURON, M. et al. Sponges and their microbiomes show similar community metrics across impacted and well-preserved reefs. Frontiers in Microbiology, v. 10, n. AUG, p. 1–13, 2019.
  44. VACELET, J., & BOURY-ESNAULT, N. (1995). Taxonomy and phylogeny of the Hadromerida (Porifera: Demospongiae) with a comparison of the associated bacterial communities. Mémoires du Muséum national d'histoire naturelle, 167, 1-508.
  45. VASCONCELOS, S. D; SOUTO, E. O livro didático de Ciências no ensino fundamental: proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, v. 9, n. 1, p. 93, 2003.
  46. VOIGT, O. et al. Spicule formation in calcareous sponges: Coordinated expression of biomineralization genes and spicule-type specific genes. Scientific Reports, v. 7, n. 2016, p. 1–10, 2017.

How to Cite

Santos, G. G., Bezerra, C. de S., & Nascimento, J. B. D. do. (2024). SSponges: The hidden treasure of zoology - a critical analysis of textbooks. Scientific Electronic Archives, 17(4). https://doi.org/10.36560/17420241943