Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2024-06-28

Use of Assistive Technologies as tools in inclusive special education: brief review

Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná
Person with disability Inclusion Regular education Special educational needs Educational tools

Abstract

Special and inclusive education seeks to guarantee the full and equal participation of all students in the school environment, regardless of their specificities. Assistive technologies emerge as tools and devices capable of improving and facilitating the teaching and learning process, facilitating the inclusion of people with disabilities or special needs in the school context. This article, characterized as a literature review, aims to carry out a brief bibliographical review on the importance of assistive technology and how it contributed to the inclusion of people with disabilities and special educational needs. The study points out that assistive technologies provide greater independence, quality of life and social inclusion for students with disabilities.

References

  1. BERSCH, R. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: Centro Especializado em Desenvolvimento Infantil, 2013.
  2. BERSCH, R. Tecnologia Assistiva e Educação Inclusiva. In: BRASIL. Ensaios pedagógicos. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/ensaiospedagogicos2006.pdf. Acesso em: 17 fev. 2024.
  3. BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: DOU, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 03 fev. 2024.
  4. BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: DOU, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 03 fev. 2024.
  5. BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 03 fev. 2024.
  6. GAIA, R. S. P. Gênero e Docência na Educação Infantil: reflexões acerca das relações entre a prática do cuidado e a atuação masculina em uma profissão culturalmente feminina. Diálogos Acadêmicos, v. 9, n. 2, p. 99-109, 2015. Disponível em: https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170627113248.pdf. Acesso em: 03 fev. 2024.
  7. MORAIS, I. S.; MORAIS, D. M. A contribuição da tecnologia assistiva no processo de ensino-aprendizagem das pessoas com deficiência. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2018, Recife. Anais (...). Campina Grande: Centro Multidisciplinar de Estudos e Pesquisas. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA10_ID6235_08092018171111.pdf. Acesso em: 17 fev. 2024.
  8. SARTORETTO, M. L.; BERSCH, R. Tecnologia Assistiva. Assistiva – Tecnologia e Educação, 2017. Disponível em: https://www.assistiva.com.br/tassistiva.html#categorias. Acesso em: 17 fev. 2024.
  9. SILVA, M. C. M. et al. Tecnologias assistivas: recursos e métodos adequados para a educação inclusiva. Repositório Universitário da Ânima, 2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/21233. Acesso em: 03 fev. 2024.
  10. TONOLLI, J.; BERSCH, R. Tecnologia Assistiva. In: SARTORETTO, M. L.; BERSCH, R. Tecnologia Assistiva. Assistiva – Tecnologia e Educação, 2017. Disponível em: https://www.assistiva.com.br/tassistiva.html#categorias. Acesso em: 17 fev. 2024.
  11. ZULIANI, M. L. S.; BERGHAUSER, N. A. C. Tecnologias assistivas na educação inclusiva. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, v. 8, n. 16, 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/recit. Acesso em: 03 fev. 2024.

How to Cite

Diniz, T. de O. (2024). Use of Assistive Technologies as tools in inclusive special education: brief review. Scientific Electronic Archives, 17(4). https://doi.org/10.36560/17420241950