Abstract
Due to the difficulties of teaching Genetics to high school students, some alternative methods have been adopted to facilitate the approach of the contents. Thus, the objective was to validate the efficiency of four didactic games (bingo das ervilhas, dominó gênico, memória genética e seleção natural em plantas) in a pilot project developed in 2017 with students from the 3rd year of high school at Escola Estadual Eponina Soares dos Santos, in Sete Lagoas-MG. The efficiency of games as a pedagogical resource was validated through the quantitative analysis of a questionnaire in which students answered if the game subsidized them in their learning. Favorable results were found in the learning process, as most students responded positively to perception questionnaires. Thus, it is concluded that this pilot experience can be applied in other classes and in other schools, aiming at the motivation of the students and the learning of genetics.
References
- Alcará, A. R.; Guimarães, S. E. R. A Instrumentalidade como uma estratégia motivacional. Psicologia Escolar Educacional, v. 11, n. 1, p. 177-178, 2007.
- Barros, E. E. S.; Cunha, J. O. S.; Oliveira, P. M.; Cavalcanti, J. W. B.; Araújo, M. C. R.; Pedrosa, R. E. N. B.; Anjos, J. A. L. Dos. Atividade Lúdica No Ensino de Química: “Trilhando a Geometria Molecular”. In: XVIII ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 2016, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2016.
- Campos Júnior, E. O.; Pereira, B. B.; Luiz, D. P.; Moreira-Neto, J. F.; Bonetti, A. M.; Kerr, W. E. Sistema sanguíneo sem mistério: uma proposta alternativa. Genética na Escola, v. 3, n. 3, p. 7-9, 2009.
- Canto, A. R.; Zacarias, M. A. Utilização do jogo Super Trunfo Árvores Brasileiras como instrumento facilitador no ensino dos biomas brasileiros. Ciências & Cognição, v. 14, n. 1, p. 144-153, 2009.
- Coswosk, J. A.; Teixeira, M. C.; Barata, d. O jogo da seleção natural em plantas. Genética na Escola, v. 11, n. 1, p. 66-73, 2016.
- Cunha, N. Brinquedo, desafio e descoberta – subsídios para utilização e confecção de brinquedos. Rio de Janeiro: FAE, 1988.
- Ferreira, F. E.; Celeste, J. L. L.; Santos, M. C.; Marques, E. C. R.; Valadares, B. L. B.; Oliveira, M. S. “Cruzamentos mendelianos”: o bingo das ervilhas. Genética na Escola, v. 5, n. 1, p. 5-12, 2010.
- Gallão, M. I.; Castelo, A. O. C.; Teófilo, F. B. S.; Rocha, A. M.; Andrade, A. R. C.; Martins, A. B. S.; Santos, A. S. Biomas: estudo através de jogo didático. Revista de Ensino de Biologia, v. 7, p. 213-223, 2014.
- Gardner, H. Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books Inc., 1985.
- Góes, A. C. S.; Aires, R. M. Genética: das ervilhas ao genoma humano - Contribuições para uma revisão histórica e abordagens pedagógicas. Genética na Escola, v. 13, n. 2, p.222-225, 2018.
- Krasilchik, M. Prática de ensino de biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.
- Leite, L. M.; Ferro, A. R.; Sampaio, L. F.; Caparroz, R. Dominó gênico: interagindo para compreender a interação gênica. Genética na Escola, v. 9, n. 1, p. 30-37, 2014.
- Mascarenhas, M. J. O.; Silva, V. C.; Martins, P. R. P; Fraga, E. C.; Barros, M.C. Estratégias Metodológicas para o Ensino de Genética em Escola Pública. Pesquisa em Foco, v. 21, n.2, p.05-24, 2016.
- Miranda, S. No fascínio do jogo, a alegria de aprender. Ciência Hoje, v. 28, p. 64-66, 2001.
- Paim, F. G.; Sene, V. F.; Mota, L. S. L. S. Memória genética. Genética na Escola, v. 12, n. 1, p. 58-71, 2017.
- Rezende, L. P.; Gomes, S. C. S. Uso de modelos didáticos no ensino de genética: estratégias metodológicas para o aprendizado. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 107-124, 2018.
- Souza, G. S.; Ferreira, I. C. C.; Silva, J. R. C.; Bastos, V. A. F.; Bonetti, A. M. Embaralhando Mendel e suas leis. Genética na Escola, v. 11, n. 2, p. 344-365, 2016.
- Souza, H. Y. S.; Silva, C. K. O. Dados orgânicos: um jogo didático no ensino de química. Holos, v. 3, p.107-121, 2012.
- Temp, D. S. Facilitando a aprendizagem de genética: uso de um modelo didático e análise dos recursos presentes em livros de biologia. 2011. 85p. Dissertação de Mestrado (Mestre em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Rio Grande do Sul-RS, 2011.