Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2017-06-20

The inclusion of children with Down syndrome in the school environment

Down syndrome Inclusion Elementary School

Abstract

This research has the overall objective to cause a reflection on the limits and possibilities of including children with Down syndrome in regular schools. For the study was used conducted field research and literature, with a qualitative approach, applying  for the better development of the research a questionnaire with open questions for the teacher, and we used the inductive method. The research is supported by SASSAKI studies (1997); Ferreira (2005); SCHWAARTZMAN (1999), among others discuss the proposal of this research. Inclusion is discussed in this paper as a possibility of stay of students with disabilities in school, his stay so that is makes possible its development and the construction of know ledge. Therefore, in this study high light the importance of knowing and discussing the inclusion of children with Down syndrome in the regular school system where their rights must be guaranteed and ensured.

References

  1. AINSCOW, M. Necesidades especiales em el aula. Guia para lafomaciondel professorado. Paris: UNESCO; Madrid: NARCEA,1995.
  2. CARVALHO, R.E. Removendo barreiras para a aprendizagem. Educaçãoinclusiva. 3 ed. Porto Alegre: Mediação,2003.
  3. BRASIL. Ministério da Educação / Secretaria de Educação Especial. Programa de capacitaçãodeRecursosHumanosdoEnsinoFundamental–DeficiênciaVisual
  4. – vol. 01, Brasília,2001.
  5. BROWN, R. H. e CUNNINGHAN, M. M. Sone Dental Manifesta’tionsofMongolism, OralSurg.AnaisdoXXVcongressoBrasileirodePediatria.Temalivre,SãoPaulo, 1887.
  6. CORREIA, Luís de Miranda. Alunos com necessidades educativas especiais nas classes regulares. Porto Codex, Portugal: Porto Editora, 1999. (Colecção Educação Especial,1).
  7. FERREIRA,W.B;MARTINS,R.C.B.Dedocenteparadocente:práticasdeensino e diversidade para educação básica. São Paulo: Summus,2007.
  8. FERREIRA, Windyz B. Educação Inclusiva: Será que sou a favor ou contra uma escola de qualidade para todos? Revista da Educação Especial – out/2005, n° 40. UNESCO. Declaração de Salamanca e Linha de Ação Sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: CORDE,1994.
  9. GUIJARRO, M. R. B. Inclusão: um desafio para os sistemas Educacionais In: Ensaios pedagógicos: construindo escolas inclusivas. Brasília: MEC, SEESP, 2005.
  10. JANUZZI, Gilberta de Martinho. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdiosaoiníciodoséculoXXI.Campinas.ColeçãoEducaçãoContemporânea, 2004.
  11. LAKATOS,EvaMarina,MARCONI,MarinadeAndrade.Metodologiacientífica.5.ed. São Paulo: Atlas,2010.
  12. LAKATOS,E.M;MARCONI,M.deA.Técnicasdepesquisa.4.ed.SãoPaulo:Atlas S. A., 1999. 260p.
  13. MACEDO, Lino. Ensaios Pedagógicos: como construir escola para todos? Porto Alegre: Artmed,2005.
  14. MANTOAN, M. T. E. Uma Escola de todo, para todos e om todos: o mote da inclusão. In: STOBAUS, C. D; MOSQUEIRA, J. J M. Educação Especial: em direção a educação inclusiva. 2° ed. Porto Alegre: EDIPICURUS,2004.
  15. MARCONI, Marina de Andrade. LAKATOS, Eva Marina. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragem e técnicas de pesquisa, elaboração, análises e interpretação de dados. 7. Ed. São Paulo: Atlas,2010.
  16. RUIZ, João Ãlvaro. Metodologia Cientifica: guia para eficiência nos estudos -- 4.ed. – São Paulo; Atlas,1996.
  17. SANCHES,PilarArnaiz.AeducaçãoInclusiva:ummeiodeconstruirescolaspara todos no século XXI. Revista da Educação Especial – out/2005,n°07.
  18. SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos 3° ed. Rio de Janeiro: WVA,1997.
  19. SCHWARTZMAN, J. S. Síndrome de Down. São Paulo: Mackenzie,1999.
  20. BRASIL.DiretrizesNacionaisparaEducaçãoEspecialnaEducaçãoBásica.MEC SEESP,2001.
  21. VOIVODIC, Maria Antonieta. Inclusão Escolar de Crianças com Síndrome deDown. Petrópolis, RJ: Vozes,2004.

How to Cite

Almeida, A. K. S., Moraes, S. F. S., & Lopes, T. (2017). The inclusion of children with Down syndrome in the school environment. Scientific Electronic Archives, 10(3), 41–46. https://doi.org/10.36560/1032017339