Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2019-10-10

School and family: the role of school mediation in building a culture of peace

UNIC - UNIVERSIDADE DE CUIABA - CAMPUS SINOP
Citizenship conflict resolution dialogue

Abstract

This article presents a mediation as a suitable method for a solution for schoolchildren, with the purpose of diminishing inequalities, promoting a citizenship and a democracy, as well as a culture of peace. Those principally responsible for the school community and children should have access to the child as adolescents. in the end, it addresses, in a simple way, how a mediation project can be developed

References

  1. ALMEIDA, Tania; PELAJO, Samantha, JONATHAN, Eva (coord.). Mediação de conflitos para iniciantes, praticantes e docentes. Salvador: JusPodivm, 2016.
  2. AMARAL, Márcia Terezinha Gomes. O direito de acesso à justiça e a mediação. 2008. 154f. Dissertação (mestrado em Direito e Políticas Públicas) – Faculdade de Ciências Jurídicas e Ciências Sociais. Distrito Federal. Brasília.
  3. BALIAN, Olga C. A. O desafio na gestão da geração Y. RHnews, Rio de Janeiro, ano 14, n. 160, p. 6, jun. 2009. Disponível em: Acesso em: 18 fev. 2014.
  4. BRASIL. Código de Processo Civil, 2015. Presidência da República. Planalto. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13105.htm >. Acesso em: 24. Jun. 2015.
  5. BRASIL. Conselho Nacional de Justiça. AZEVEDO, André Gomma de (Org.). Manual de mediação judicial. 5. ed. Brasília/DF:CNJ, 2015.
  6. BRASIL. Lei nº 13.140, de 26 de junho de 2015. Lei da Mediação. Diário Oficial da União, Brasília, 2015c. Disponível em: Acesso em: 29 de fevereiro de 2016.
  7. BRASIL.Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm.
  8. CHALITA, Gabriel. Educação: a solução está no afeto. 12ª Ed. São Paulo: Gente, 2004.
  9. CHRISPINO, A. Introdução ao estudo das políticas públicas. Rio de Janeiro: FGV/FAPERJ, 2016
  10. CURY, Augusto Jorge. Pais brilhantes, professores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
  11. DESSEN, M. A. Estudando a família em desenvolvimento: desafios e conceituais e teóricos. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pcp/v30nspe/v30speca10.pdf>. Acesso em: 25 out. 2012.
  12. FORQUIN, Jean-Claude. Relações entre gerações e processos educativos: transmissões e transformações. Comunicação & Mercado/UNIGRAN - Dourados - MS, vol. 03, n. 06, p. 98-110, jan-jun 2014 Características psicossociais e práticas de consumo dos “nativos digitais†109 Tradução de Jean-Yves de Neufville. In: CONGRESSO INTERNACIONAL CO-EDUCAÇÃO DE GERAÇÕES, 1., 2003, São Paulo. [Trabalhos apresentados]. São Paulo:[s.n.], 2003. Disponível em: Acesso em: 17 fev. 2014.
  13. GRINSPUN, Mirian P. Sabrosa. Zippin (org). A prática dos Orientadores Educacionais. São Paulo: Cortez, 2001.
  14. LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.
  15. LOIOLA, Rita. Geração Y. Galileu, [Rio de Janeiro], Editora Globo, n. 219, out. 2009. Disponível em: Acesso em 06 fev. 2013.
  16. MANENTI, A. O casal e a família. São Paulo, SP: Paulinas, 1998.
  17. POCKET LEARNING. Geração Y: perspectivas sobre o ambiente multigerencial. [São Paulo]: LAB SSJ, v. 4, 2010. Disponível em: Acesso em: 18 fev. 2012.
  18. ORTEGA, Rosário et al. Estratégias educativas para prevenção das violências; tradução de Joaquim Ozório – Brasília: UNESCO, UCB, 2002.
  19. SANTOS NETO, E.; FRANCO, E. S. Os professores e os desafios pedagógicos diante das novas gerações: considerações sobre o presente e o futuro. Revista de Educação do COGEiME. Ano 19, n. 36, janeiro/junho, 2010.
  20. SIQUEIRA, A. M. Conceito de família: antecedentes históricos. Disponível em: <http://jus.com.br/revista/texto/17628/o-conceito-de-familia-ao-longo-da-historia-e-a-obrigacao-alimentar. Publicado em 2010>. Acesso em: 05 nov. 2012.

How to Cite

Favaretto, M. C., & Munhoz, P. S. N. (2019). School and family: the role of school mediation in building a culture of peace. Scientific Electronic Archives, 12(5), 95–100. https://doi.org/10.36560/1252019808