Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2023-01-30

The historical cultural theory of learning as a proposal for the process of Technical Assistance and Rural Extension in Brazil

Universidade do Estado do Mato Grosso
Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
extension, learning, cultural-historical theory

Abstract

Agricultural extension has always been an important activity for rural development, leading to advances in research to improve agricultural activities. Since its inception, the same political-pedagogical project of universities has been used to carry out the method of transmitting this knowledge. This fact accompanies the extension to the present day and is the central point of the discussion of this work. However, these political-pedagogical projects did not contribute to the extension to effect teaching/learning processes that made the field subjects aware of their reality and capable of significantly altering them in their favor. In this bibliographic review work based on dialectical historical materialism, we sought to demonstrate this inefficiency and propose the historical-cultural theory of learning as an alternative to alleviate this problem. In this proposal formation of conceptual thinking based on scientific knowledge contributes to the individual being able not only to overcome the existing problems of the "modern" way of doing agriculture but also to provide an "education" that adapts man to his time and prepares you for the challenges of the future.

References

  1. Asbahr, F. F. da S. (2020). A PESQUISA SOBRE FORMAÇÃO DE PENSAMENTO TEÓRICO. Rev. Simbio-Logia, 017, 85–102. https://www.ibb.unesp.br/Home/ensino/departamentos/educacao/a_pesquisa_sobre_formacao_de_pensamento.pdf
  2. BARROS, A. L. M. (1999). CAPITAL , PRODUTIVIDADE E CRESCIMENTO DA AGRICULTURA : O BRASIL DE 1970 A 1995. Tese Doutorado, 149.
  3. CAVALLET, V. J. (1999). A Formação do Engenheiro Agrônomo em Questão: aexpectativa de um profissional que atende as demandas sociais do século XXI. Universidade de São Paulo.
  4. Chakur, C. R. S. . (2015). A desconstrução do Construtivismo na educação Crenças e equívocos de professores, autores e críticos. UNESP.
  5. CHAUÍ, M. (2000). Convite à Filosofia. Ática.
  6. De Moura, M. O., Sampaio Araújo, E., Dias Moretti, V., Panossian, M. L., & Dias Ribeiro, F. (2017). Atividade Orientadora De Ensino: Unidade Entre Ensino E Aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, 10(29), 205. https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3094
  7. DIESEL, V.; NEUMANN, P.S.; Dias, M.M.; FROEHLICH, J. M. (2021). Vista do Política de Assistência Técnica e Extensão Rural no Brasil_ um caso de desmantelamento? Estudos Sociedade e Agricultura, 29, 597–634.
  8. FREIRE, P. (1988). Extensão ou comunicação (9. Ed.). Paz e Terra.
  9. Giaretton, F, Lambioia; Szymaski, M. L. S. (2013). Atividade: Conceito Chave Da Práxis Pedagógica. XI Congresso Nacional de Educação Educere. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/7543_5188.pdf
  10. Gliessman, S. R. (n.d.). Groecología y agroecosistemas.
  11. GOEKS, D. R. (2003). Análise dos distúrbios de aprendizagem.
  12. Libâneo, J. C. (1990). Fundamentos teóricos e praticos do trabalho docente. PUC-SP.
  13. Libâneo, J. C. (2004). A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender : a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educaçãoducação, 21.
  14. Libâneo, J. C. (2009). Cadernos de padagogia universitária: conteúdos, formação de competências cognitivas e ensino com pesquisa: unindo ensino e modos de investigação. Pró-Reitoria de Graduação - Universidade de São Paulo.
  15. Libâneo, J. C. (2014). Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. (24o ed.). Edições Loyola.
  16. Lisita, F. O. (2005). Considerações sobre a extensão rural no Brasil. In Embrapa Pantanal (pp. 1–3).
  17. Neto, S.C.;Souza, R. S. (2016). Epistemologia em extensão rural e o tempo da extensão total. Redes, 21(3), 282–305. https://doi.org/10.17058/redes.v21i3.5512
  18. Netto, J. P. (2011). Introducao ao estudo do método de Marx (1o). Expressão popular.
  19. Niederle, P. A., Sabourin, E. P., Schmitt, C. J., De Ávila, M. L., Petersen, P. F., & De Assis, W. S. (2019). A trajetória brasileira de construção de políticas públicas para a agroecologia. Redes, 24(1), 270–291. https://doi.org/10.17058/redes.v24i1.13035
  20. PEIXOTO, M. (2008). Extensão Rural No Brasil – Uma Abordagem Histórica Da Legislação Textos Para Discussão 48. 1–50. https://www12.senado.leg.br/publicacoes/estudos-legislativos/tipos-de-estudos/textos-para-discussao/td-48-extensao-rural-no-brasil-uma-abordagem-historica-da-legislacao
  21. Saviani, N. (2018). Saber Escolar, Currículo e Didática: problemas da unidade conteúdo/método no processo pedagógico (7 ed.). Autores associados.
  22. Sen, A. (2010). Desenvolvimento como Liberdade. Campanhia das letras.
  23. Toassa, G. (2009). Emoções e vivências em Vigotski : investigação para uma perspectiva histórico-cultural [Universidade de São Paulo]. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-19032009-100357/publico/GTOASSA_Tese_2009.pdf
  24. Vieira Filho, J. E. R., & da Silveira, J. M. F. J. (2012). Mudança tecnológica na agricultura: Uma revisão crítica da literatura e o papel das economias de aprendizado. Revista de Economia e Sociologia Rural, 50(4), 721–742. https://doi.org/10.1590/S0103-20032012000400008
  25. Vigostskii, L.S; Luria, A.R., Leontiev, A. N. (2016). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (Ícone (ed.); 14o).
  26. Vigotski, L. S. (2001). A Construção do Pensamento e da Linguagem. Martins Fontes.

How to Cite

Henrique Laluce, C. R., & Marino Filho , A. (2023). The historical cultural theory of learning as a proposal for the process of Technical Assistance and Rural Extension in Brazil. Scientific Electronic Archives, 16(2). https://doi.org/10.36560/16220231736