Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Education and Teaching
Published: 2023-10-31

Rural young, education and science: the bias of agroecology and alternation as a education practice

Universidade Federal de Mato Grosso
Universidade do Estado de Mato Grosso
Universidade do Estado de Mato Grosso
rural youth, rural education, agroecology

Abstract

This study is part of a broader research called “Sons and daughters of family farmers: technical training in Agroecology and alternation pedagogy in the Jaraguá Settlement, Agua Boa, Mato Grosso, Brazil” (Certificate of Presentation of Appreciation - CAAE: 64083417.8.0000.5166) , whose objective is to revive the education model aimed at rural education for rural youth in the Technical Course in Agroecology at the Jaraguá State School, Água Boa-MT, and the proposal for teaching Science through alternation pedagogy. In this aspect, it is understood that the rural education movement must be in accordance with the specificities of young people and families residing in rural areas, encompassing teaching-learning strategies based on methodologies that consider the traditional knowledge. The research was carried out with 14 students from the Technical Course in Agroecology at Escola Estadual Jaraguá, Água Boa, Mato Grosso, Brazil, whose methodology consisted of applying a semi-structured questionnaire and on-site visits, for subsequent tabulation and data analysis. The approach to teaching science in the classroom and the alternation pedagogy to reflect on the themes presented based on Agroecology, present a great advance in the education of these rural young, whose content can be assimilated by creating links beyond the classroom. The teacher, as an educator, when developing projects that encourage multiple learning for the professional training of young rural students at the Jaraguá State School, allows training in an integrated way to experience in the field and the development of potential in territories

References

  1. ANGOTTI, J. A. P. Ensino de Ciência e complexidade. II Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – II ENPEC – ATAS. Valinhos: ABRAPEC, 1999.
  2. CARIAS, F. P. S. Convencional, orgânico ou agroecológico: que produto é esse? 42f. 2021. Dissertação (Mestrado em Agroecologia) - Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Espírito Santo, 2021.
  3. CHAGAS, I. L. A.; COSTA, E. A. da. Transição agroecológica em um lote de assentamento rural na fronteira Brasil-Bolívia. Para Onde!? v. 1, n. 2, p. 01-15, 2020.
  4. MAIA, A. H.; LUZ, M. C. S.; SILVA, F. C.; SOUZA, M. E.; ZARATIM, A. P. Jovens rurais estudantes da Escola Estadual Jaraguá, Água Boa (MT): projetos de vida, dilemas e sucessão família. Agricultura Familiar: Pesquisa, Formação e Desenvolvimento, Belém, v.12, n. 2, p. 97 -117, 2018.
  5. MAIA, A. H.; SILVA, F. C. Jovens rurais: a formação em Agroecologia e a pedagogia de alternância na escola Jaraguá, Água Boa-MT. In: SILVA, Maria Eleny Damasceno (Org.). O meio ambiente e a interface dos sistemas social e natural 3. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/catalogo/post/jovens-rurais-a-formacao-em-agroecologia-e-a-pedagogia-de-alternancia-na-escola-jaragua-agua-boa-mt. Acesso em: 10 out. 2023.
  6. MORENO, G. de S. Reflexões sobre organização curricular em Ciências Agrárias e Naturais na educação do campo. In: SILVA, Idelma Santiago; SOUZA, Haroldo de; RIBEIRO, Nilsa Brito (Org.). Práticas contra-hegemônicas na formação de educadores: reflexões a partir do curso de Licenciatura em Educação do Campo do Sul e Sudeste do Pará. Brasília: MDA, 2014.
  7. MONTEIRO, D.B.; LOPES JUNIOR, M. L.; SILVA, H. S. A.; SANTOS, L. S.; PEREIRA, E. J. D.; ARAUJO, L, R. N O Ensino de Ciências na Escola do Campo: Um olhar sobre os desafios enfrentados na Escola Municipal de Ensino Fundamental Maria Luíza Balieiro Soares. Dossiê Educação do Campo e suas Interfaces com o Ensino de Ciências, V. 3, n. 4, 2020_ Edição Especial.
  8. PEREIRA, J. C. Transição agroecológica na produção e comercialização de lácteos de cooperativas da agricultura familiar de assentados da reforma agrária do Paraná. 2018. 131f. Dissertação (Mestre em Agroecossistemas) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
  9. SANTOS, N. R. C. Educação do campo e alternância: reflexões sobre uma experiência na Transamazônica. 2006. 401 p. Tese (Doutorado em Educação do Campo) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. 2006.
  10. VIANA, H. P. R. A formação de professores de história: articulação teoria e prática. 2017. 133 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017.

How to Cite

Zaratim, K. P. ., Maia, A. H. ., & Pimentel, A. P. P. Z. . (2023). Rural young, education and science: the bias of agroecology and alternation as a education practice. Scientific Electronic Archives, 16(11). https://doi.org/10.36560/161120231867