Abstract
Abstract: The work aimed to evaluate the importance of the practical class after the theoretical class, on cell division (Mitosis) for 30 students of the second year of high school. The work was carried out in March 2019 at the Didactic Laboratory I, at the State University of Mato Grosso, Carlos Alberto Reys Maldonado (UNEMAT). The class was divided into two stages. In the first stage, a theoretical class on cell division was given, at the end, a questionnaire was applied where students identified the images of dividing cells (Interphase, prophase, anaphase, metaphase and telophase). In the second stage, a practice was carried out with the students, with the visualization of the mitotic cells of Allium cepa in an optical microscope with a 40x objective. In the results obtained from the questionnaires, statistical data were obtained below 60% of correct answers in the identification of mitotic cells using only the theory. After the practical class, the students obtained results above 80% of correct answers for the same questionnaire applied. It is concluded that with the practical class followed by the theoretical class, more satisfactory results were obtained for the students' learning. Thus, didactics involving theory and practice is important and recommended for classes in the study of the cell cycle.
Keywords: Cells, Learning, Students.
References
- Referências
- AGRA, G.; FORMIGA, N. S.; OLIVEIRA, P. S de.; COSTA, M. M. L., FERNANDES, M.; GRAÇAS, M das.; LIMA DA NÓBREGA, M. M. Análise do conceito de Aprendizagem Significativa à luz da Teoria de Ausubel. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 72, n. 1, 2019.
- DOI:http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0691.
- BANET, E. AYUSO, E. Introdução à genética na escola secundária e alta: ensino e conteúdo do conhecimento dos alunos. ENSENANZA DE LAS CIENCIAS, 1995,13 (2), 137-153.
- CARNEIRO, S. P.; SILVA, J da. O Teste Allium cepa no ensino de Biologia Celular: um estudo de caso com alunos da graduação. Acta Scientiae. v. 9 n.2 p. 122-130. 2007.
- https://www.researchgate.net/publication/277828871.
- BRAGA, C. M. D. da S. O uso de modelos didáticos no ensino de divisão celular na perspectiva da aprendizagem significativa. Brasília. Dissertação: UnB. Universidade de Brasília, 2010.
- https://repositorio.unb.br/handle/10482/9069.
- DICKMANN, I.; DICKMANN, I. Primeiras palavras em Paulo Freire. Passo Fundo: Battistel. 2008.
- GRIFFITHS, A.; WESSLER, S. R.; LEWONTIN, R. C.; CARROLL, S. B. Introdução à Genética. Traduzido por Paulo A. Motta. Ed. Guanabara Koogan, 9º edição, 712p, 2011.
- GUERRA, M.; SOUZA, M. J. de. Como observar cromossomos: um guia de técnicas em citogenética vegetal, animal e humana. Ribeirão Preto: FUNPEC, p. 201, 2002.
- KLAUTAU-GUIMARÃES, M. N.; PEDREIRA, M. M.; OLIVEIRA, S. F. Ensino de Genética e materiais didáticos na formação inicial de professores. Enseñanza de las ciências: revista de investigación y experiencias didácticas, n. Extra, p. 1833-1838, 2013.
- https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/307478.
- KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo,2008.p.87. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2038219/mod_resource/content/1/Krasilchik%2C%202004.pdf.
- LÉVY, P. A conexão planetária: o mercado, o ciberespaço, a consciência. São Paulo: Ed. 34, 2001. https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/OC/article/view/1283/1297
- MARTINS, I. C. P.; BRAGA, P. E. T. Jogo didático como estratégia para o ensino de divisão celular. Essentia-Revista de Cultura, Ciência e Tecnologia da UVA, v. 16, n. 2, 2015.
- https://silo.tips/download/ciencias-biologicas-jogo-didatico-como-estrategia-para-o-ensino-de-divisao-celul.
- MELO, J. R.; CARMO, E. M. Investigações sobre o ensino de genética e biologia molecular no ensino médio brasileiro: reflexões sobre as publicações científicas. Ciência & Educação, v. 15,n.3,p.593-611,2009. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/5JWTLcfnphv37Sb5FNpR5XR/?lang=pt#.
- MESQUITA, E. C. Citologia, Histologia e Embriologia. Editora Pedagógica e Universitária (EPU) Ltda. Currículo de Estudos de Biologia (CEB). São Paulo: EPU, 1981.
- MORAN, J. M. et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10ª Edição. Campinas; Papirus,2006. https://www.academia.edu/10222269/Moran_Masetto_e_Behrens_NOVAS_TECNOLOGIAS_E_MEDIA%C3%87AO_PEDAGOGICA.
- MOUL, R. A. T. de M.; SILVA, F. C. L. da. A modelização em genética e biologia molecular: ensino de mitose com massa de modelar. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 2, p. 118-128, 2017.
- https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/612.
- PEREIRA, M. B.; MIRANDA, A. F. de. O ensino de mitose para a geração Z: uma análise entre dois métodos. Revista Prática Docente (RPD), v. 2, n. 2, p. 255-269, 2017.
- https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/72/37.
- STEEL, R. G. D.; TORRIE, J. H. Principles and procedures of statistic: a biometrical approach. 2.ed. New York: Mc-Graw Hill, 1980. 633p.
- SANTOS, R. C. dos. Aprendendo Genética com uso de atividades lúdicas. Foz do Iguaçu - PR. Dissertação de mestrado: Universidade Federal do Paraná, 2015.
- https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/42255?show=full.
- SASSERON, L. H. Alfabetização científica no ensino fundamental: Estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. Tese (Doutorado em Educação) Universidade de São Paulo. Programa de Pós Graduação em Educação, São Paulo, 2008. 265p; anexos: 180p. p. 6.
- DOI:10.13140/RG.2.2.23816.32001.
- SILVA, T. R. da.; SILVA, B. R.; SILVA, B. M. P. da. Modelização didática como possibilidade de aprendizagem sobre divisão celular no ensino fundamental. Revista Thema, v. 15, n. 4, p. 1376-1386, 2018.
- DOI:10.15536/thema.15.2018.1376-1386.1024.
- SOARES, J. L. Dicionário etimológico e circunstanciado de Biologia. Editora Scipione: São Paulo, 1993. 534 p.
- TATSCH, H. M.; SEPEL, L. M. N. Baralho mitótico. Genética na escola, v. 12, n. 2, p. 160-175, 2017.
- XAVIER, P. M. A.; FLÔR, C. C. C. Saberes populares e educação científica: um olhar a partir da literatura na área de ensino de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, n.
- , p. 308-328, 2015. DOI:https://doi.org/10.1590/1983- 21172015170202.