Resumo
This article aims to report a proposal of educational practices experienced by students of the graduation course of Physical Education, linked to the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência of the Federal University of Viçosa, in a public school in Viçosa, MG. In addition to the joint theory and practice, the collective planning adopted by the working group, led numerous possibilities in the development of educational and pedagogical aspects of content korfball at school. Above all, it is an experience that provided an opportunity to expand the academic comprehensive outlook of the teaching activity through analysis, discussion, action and reflection grounded in the field of Didactic and Methodology of Teaching Physical Education
Referências
- BORGES, C. A formação dos docentes de educação fÃsica. In: BORGES, C.; DESBIENS, J. F. (Orgs.). Saber, formar e intervir para uma educação fÃsica em mudança. Campinas: Autores Associados, 2005.
- CANDAU, V. M. Rumo a uma nova didática. 21ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
- CAHUE, F.L.C. A abordagem do corfebol no âmbito do ensino formal e no treinamento desportivo. Anais do FIESLA, Fórum Internacional de Esporte e Lazer. Rio de Janeiro, 2006.
- GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crÃtica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes médicas, 1997. p. 157-163.
- GUARNIERI, M. R. Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. 2a ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.
- GRAÇA, A. Conhecimento do professor de educação fÃsica. In: Bento, J. O.; R. Garcia, R.; Graça, A. (orgs). Contextos da pedagogia do desporto. Lisboa: Livros Horizontes, p. 166-251, 1999.
- HUBERMAN, M. Ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.) Vida de professores. Porto/Portugal: Porto Editora, 2007, p.31-61.
- MELLO, A. S.; SCHNEIDER, O.; SANTOS, W.; VOTRE, S. J.; FERREIRA NETO, A. Educação fÃsica e esporte: reflexões e ações contemporâneas. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 02, p. 175-193, abr/jun de 2011.
- MILLEN NETO, A. R. FERREIRA, A. C.; SOARES, A. J. G. PolÃticas de esporte escolar e a construção social do currÃculo de Educação FÃsica. Motriz, Rio Claro, v.17 n. 3, p. 416-423, jul./set. 2011.
- MONTEIRO, A. M. F. C. Professores: entre saberes e práticas. Educação & Sociedade, Campinas, SP, 22 (74), 2001. DisponÃvel em:< http://www.scielo.br/scielo>. Acesso em: 10 jan. 2016.
- PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.
- PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
- PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crÃtica de um conceito. 3a. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
- SOARES, C. et al. Metodologia do ensino de educação fÃsica. São Paulo: Cortez, 1992.
- TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
- TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.
- VAGO, T. M. Educação FÃsica na Escola: para enriquecer a experiência da infância e da juventude. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.
- ZEICHNER, K. M. PolÃticas de formação de professores nos Estados Unidos: como elas afetam vários paÃses do mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.