Resumo
The Chemistry is the slope of the science that investigates the composition, the properties and transformations of the atoms that form the matter, by definition. In this way the current methodology used in the basic education cycle, mainly in secondary education, which seeks to be broad in a short period of time, limits the action of teachers to the theoretical content, making it impossible to carry out practices. These classes make it possible to integrate the subjects taught in the classroom with the reality of the students and, in this context, Analytical Chemistry is one of the branches of Chemistry that best integrates the theoretical contents into practical applications. In this project, analytical contents used: "Degree Technique" for the deepening of Chemistry in two groups of third year of secondary education of the State School Eponina Soares dos Santos, located in the municipality of Sete Lagoas-MG. In the meetings, visual resources used in the form of seminars associated with the adaptation of the theoretical contents with the premise of allowing the students to perform analysis. A primer was prepared with the contents presented and with the scripts of low-cost analytical practices. As a parameter, two evaluations of the students made at the beginning and end of the project and it observed that there was an improvement in performance in the area of general knowledge of chemistry in terms of concepts and everyday applications.
Referências
- COSTA, L. T.; MELO, C. P. O. F.; SOUZA, A. G.; GARCIA, E. M.; TAROCO, H. A.; MELO, J. O. F. Mentoring Program in Organic Chemistry Discipline at Agricultural Science Courses from Federal University of São João del-Rei - Campus Sete Lagoas, Revista Virtural de QuÃmica. 9:2. 2017. [link]
- FERREIRA, L. C.; MORAES, F. A.; MELO, C. P. O.; GARCIA, E. M.; TAROCO, H. A.; MELO, J. O. F. Ãgua como tema central na educação ambiental. Scientific Electronic Archives, v. 9, n. 2, p. 67-72, 2016.
- GALIAZZI, MARIA DO CARMO et al . Objetivos das atividades experimentais no ensino médio: a pesquisa coletiva como modo de formação de professores de ciências. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 7, n. 2, p. 249-263, 2001 . [link]
- JUNIOR, NELSON ALVES LEVADA. Relação das Atividades Realizadas Fora do Ambiente Acadêmico com a Evasão. Revista CientÃfica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 02, Vol. 13. pp 486-493 Janeiro de 2017. [link]
- MIRANDA, MAYARA DE SOUZA; MARCONDES, MARIA EUNICE RIBEIRO; SUART, RITA DE CASSIA. Promovendo a alfabetização cientifica por meio de ensino investigativo no ensino médio de quÃmica:contribuição para a formação inicial Docente. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), Belo Horizonte , v. 17, n. 3, p. 555-583, Dec. 2015. .[link]
- MORAES, F. A.; FERREIRA, L. C; GARCIA, E. M.; TAROCO, H. A.; MELO, J. O. F. Avaliação sazonal dos parâmetros fÃsico-quÃmicos de fontes alternativas de água na região de Sete Lagoas-MG. Scientific Electronic Archives, v. 9, n. 2, p. 17-22, 2016.
- LEITE, LUCIANA RODRIGUES; LIMA, JOSÉ OSSIAN GADELHA DE. O aprendizado da QuÃmica na concepção de professores e alunos do ensino médio: um estudo de caso. Rev. Bras. Estud. Pedagog., BrasÃlia , v. 96, n. 243, p. 380-398, Aug. 2015. [link]
- LIMA, J. O. G. de et al. O ensino de quÃmica na concepção dos alunos do ensino fundamental: algumas reflexões – Exatas online, v.6, n.1, 2015.
- OLIVEIRA, MOISÉS ALVES DE. O laboratório didático de quÃmica: uma micronarrativa etnográfica pela ótica do conceito de articulação. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 14, n. 1, p. 101-114, 2008. [link]
- RAMOS, TACITA ANSANELLO; PETRUCCI-ROSA, MARIA INÊS. Entre táticas e consumos de propostas curriculares no cotidiano escolar: um laboratório de quÃmica e uma sala de projetos. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 20, n. 2, p. 359-376, 2014. [link]
- RODRIGUES, D. B.; COSTA, L. T.; MELO, C. P. O. F.; SOUZA, A. G.; GARCIA, E. M.; TAROCO, H. A.; MELO, J. O. F. Analysis of project about Cerrado fruits developed with students from two public schools. Revista Scientific Eletronic Archives. 9: 3, 2016.[link]
- SANTOS, BRUNO FERREIRA DOS; SANTOS, KARINA NOVAES DOS; SILVA, ELIANA SARDINHA DA. Interações discursivas em aulas de quÃmica ao redor de atividades experimentais: Uma análise sociológica. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), Belo Horizonte , v. 16, n. 3, p. 227-246, Dec. 2014 . [link]
- SILVA, ADRIANA ESCOBAR DA. Gestão Democrática Escolar: Desafios da Ação Democrática. Revista CientÃfica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 2, Vol. 16. pp 177-187, Março de 2017. [link]
- VEIGA M. S. M et al. O ensino da quÃmica: algumas reflexões – presente na página: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/arquivos/O%20ENSINO%20DE%20QUIMICA.pdf
- VOGEL, A. I. Análise Inorgânica Quantitativa. 4ª edição Guanabara Dois, RJ. 1981.